Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Inlägg 1 av 3

2004-11-19, kl 11:13

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Fråga 1: Kan nog vara en bedömningsfråga från SKM. Har man haft kostnaden och anser att det hör ihop med den verksamhet man startar så ska man iallafall prova att göra avdrag för det.
Fråga 2: De 90:- bokförs ju som avdragsgill representation, alltså bokförs "övervärdet" som ej avdragsgill representation. Bolaget har ju haft kostnaden och betalt pengarna även om det sedan inte är skattemässigt avdragsgillt.
Fråga 3: Det finns naturligtvis inget som hindrar att du periodiserar även mindre kostnader men med principen "väsentlighet och risk" så är ett belopp under 500:- inte av väsentlig storlek och kommer alltså inte att påverka resultatet så mycket att det spelar någon roll vilket år kostnaden (eller intäkten)tas upp. Deklarerar du på N1 så ligger justeringarna för periodiseringar på ruta 182 och 183 under rubriken periodiseringar. Jag ska ta ett exempel som förklaring:
Bolag A betalar en försäkring den 1/7 på 6.000. Perioden som försäkringen täcker är juli 2004-juni 2005. När betalningen sker bokförs det som försäkringskostnad. Bolagets intäker har varit 200.000 och kostander 100.000, vinst för året är alltså innan justeringar 100.000. Om bolaget avslutar året med bokslut så gör man en bokföringsorder den 31/12 där man krediterar försäkringar med 3000 och debiterar interima fordringar samma belopp. Eftersom kostnaden krediterades kommer bolagets vinst att bli 103.000, vilket man skriver in i deklarationen som årets resultat. Om bolaget inte avslutar med bokslut så för man in årets försäljning 200.000 och årets kostnader 100.000 i deklarationsblanketten, sedan noterar man de 3000 som man förutbetalt på försäkringen i rutan för förutbetalda kostnader och när man sedan räknar fram resultatet blir det 200.000-100.000+3.000=103.000, alltså precis detsamma.
Fråga 4a:Det beror på hur man resonerar egentligen. Om företaget ska ha en kostnad för milersättning så ska det vara för att man betalt ut ersättning till sina anställda, men i formell mening är man inte anställd i en egen firma. Man kan ju tänka sig en variant där man först bokför det, sedan återlägger det som en ej avdragsgill kostnad för att sedan åter dra av det under punkten 806 där man ska göra avdrag för körningarna.
Fråga 4b: Momsen på en leasingbil är avdragsgill till 50%, resterande del av momsen blir istället leasingavgift. Det är inte tvunget att man leasar bilen för att det ska vara en tjänstebil man kan ju också köpa bilen direkt (eller på avbetalning) och ha den som inventarie.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2004-11-19, kl 18:34

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Tack för komplimangerna. Jo, jag har en redovisningsbyrå sedan flera år tillbaka. Jobbar idag med klienter från Stockholm i norr och till Skåne i söder. Och så över till svaren.
Fråga 1: Representation bokas nästan alltid på tre konton eftersom gränsen för den avdragsgilla delen är så låg. Du bokar 90:- på avdragsgill representation, momsen på denna del är 22,50 och den bokas som vanligt på ingående moms och resten av beloppet (alltså inkl momsen) bokas på kontot för ej avdragsgill representation. Det blir en kostnadspost i resultaträkningen men när du sedan deklarerar så får man lägga till de ej avdragsgilla kostnaderna till resultatet så att man får betala skatt som om det inte hade varit en kostnad. (Det blev krångligt men jag hoppas du förstår).
Fråga 2: Du kan köpa in en bil i firman utan några problem bara du får den värderad så att inköpspriset inte överstiger marknadspriset. Om det sedan är en god affär eller inte beror så mycket på vilken bil det är, hur mycket man kör och hur höga andra kringkostnader som försäkringen är. Förmånsvärdet bygger på 3 delar, statslåneräntan, nybilspriset och basbeloppet. Är bilen äldre än 5 år så använder man ett genomsnittligt nybilspris på företagsägda bilar. Det innebär att det inte är någon skillnad om din bil är 6 eller 10 år, förmånsvärdet blir detsamma. Skatteverket har en jättebra länk där man kan räkna ut förmånsvärdet bara genom att ange bil och årsmodell, gå gärna in dit och testa olika bilar och se vilket förmånsvärde du får.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2005-06-02, kl 18:35

Lirvall

Lirvall

Inlägg: 11

Hej Karin,
Jag hittade denna tråd om periodisering och har några följdfrågor.
Du skrev:

Citat:

Ursprungligen postat av:

Om bolaget avslutar året med bokslut så gör man en bokföringsorder den 31/12 där man krediterar försäkringar med 3000 och debiterar interima fordringar samma belopp.


Mina frågor rör hur man gör med denna bokföringsorder under nästa bokföringsår.
Vi startade vårt bolag 2004 och hade en revisionsbyrå till hjälp i början och för det första bokslutet. Nu har jag tänkt klara bokföringen själv. Vi hade en bilförsäkring som det gjordes en bokföringsorder på som du beskrev, men vad händer med den nu på det nya året?
Den sista maj sålde vi bilen och kommer att få tillbaka på försäkringspremien, hur bokförs det?

En annan sak som gjordes vid vårt första bokslut var att bilens avskrivning (bedömdes som 5-års avskrivning) bara gjordes för de 2 månader av 2004 som vi hade den, men det gjordes även en
Citat:

Ursprungligen postat av:

avskrivning över plan

på ett betydligt större belopp (för de övriga 10 månaderna antar jag), varför gjordes det och vad kan man använda det till nu i år?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat