Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Inlägg 1 av 4

2004-08-29, kl 09:31

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Bägge två är intäktskonton, så vilket av dem du väljer är det bara en person som har intresse av, och det är du själv. Om du vill kunna se hur stor del av dina intäkter som kommer från försäljning resp uthyrning så skapa ett nytt konto ex 3052 och kalla det uthyrning.
Baskontoplanenens kontonummer är ett förslag på kontoplan, inte något man måste följa. Bokföringen gör man för sin egen skull, för att kunna se varifrån intökterna kommer och hur stora kostnader man egentligen har, allt för att kunna förändra och förbättra sitt resultat. Man bokför alltså för sig själv inte för SKM. För deras del hade det räckt att bokföra på 8-10 kontot totalt för att ha tillräcklig uppdelning av intäkter och utgifter.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2004-09-10, kl 16:33

Stefan

Stefan

Inlägg: 84

Hej Karin,

Kan du utveckla vad som menas med "8-10 kontot"?

mvh,
Stefan

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2004-09-10, kl 21:43

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

hej!
Slant lite med fingret när jag skrev, ska alltså vara 8 - 10 konton. Om du tittar på deklarationsblanketten så ser du vilka konton SKM vill veta summan av, resten hamnar i posten övriga kostnader. Tro nu inte att jag förespråkar en så "klumpig" bokföring, vad jag menar är att den kontoplan man lägger upp sin bokföring ska vara utifrån sina egna behov, inte efter vad andra frågar efter, t.ex då SKM.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2004-09-16, kl 11:37

Stefan

Stefan

Inlägg: 84

Aha, 8 näringsverksamhet och 10 allmänna avdrag (näringsverksamhet)?

Nej det är klart att man ofta vill ha bättre koll på sin ekonomi än så grovkorning uppdelning =)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat