Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Inlägg 1 av 1

2004-01-27, kl 00:25

mrj

mrj

Inlägg: 4

Citat:

Ursprungligen postat av:

Hej! En snarlik fråga fanns hos Starta eget för en tid sedan. Jag sparade den... / Mvh M.

Privatekonomi och firmaekonomi?
Jag har idag ett bredbandsabonnemang. Den enskilda firma jag tänker starta, ska syssla med datorkonsultation och webblösningar. Detta abonnemang kommer att vara centralt för mitt arbete (hemifrån).

Går det att föra in kostnaderna för bredbandet i firman? Dvs. fakturorna för kostnaden kommer ju till mig som privatperson. Men kan jag sedan betala dessa via min firma? Om det är möjligt, måste jag tänka på något speciellt?

johankuno | 2003-08-27 13:34

Birgitta Ericzons svar:
Svar fråga 1:
Ja, eftersom företagsformen Enskild firma inte är en "juridisk person" innebär det att du som företagare har obegränsat ansvar för företaget. Du får skilja noga på din privata ekonomi och företagets, men du får vara beredd att lägga ut av dina privata pengar till ditt företag, innan det börjar gå med vinst. Därför spelar det ingen roll om fakturan är ställd till dig eller företaget om kostnaderna är relaterade till det som är nödvändigt för företagets verksamhet.

Svar fråga 2:
Ditt utlägg krediteras kontot Egen insättning och debiteras kontot Internet. När företaget börjar gå med vinst kan du ta tillbaka det som du lånat ut, utan att det beskattas, eftersom det är en återbetalning av skulden som ditt företag har till dig. När du däremot gör egna uttag av vinsten i företaget ska de F-beskattas.

Mvh.
Birgitta

Vi (min sambo och jag) har precis dragit igång ett HB som vi skall smyga igång vid sidan av våra ordinarie arbeten.

Behöver köpa lite grejer (registrera domän,...) innan de första inkomsterna kommer. Eftersom bolaget har 0 kr i tillgångar så tänkte jag privat "lägga ut" pengarna. Hur skall detta hanteras/bokföras.

// Jocke

Svara Svara med citat