Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Inlägg 1 av 4

2005-08-16, kl 17:27

username

Maria
Ögren

Inlägg: 4

Jag har nyligen blivit beviljad starta eget-bidrag. Jag sökte bidraget tidigt i våras (mars?), och fick kort därefter komma på intervju hos en av AFs konsulter, för bedömning om jag borde få bidraget eller ej. Intervjun tog nästan 4 timmar, med resultat att konsulten sa att han skulle rekommendera att jag får bidraget.

Det enda underlag jag hade var den affärsplan och budget jag utarbetat med hjälp av rådgivare hos Nyföretagarcentrum. Själva utfrågningen handlade mer om ren "psykologi" och hur jag är som person, än om detaljer om mina företagsplaner. Men det gissar jag är helt olika beroende på vilken person man blir intervjuad av.

Sedan dröjde det. Först vid midsommar blev jag kontaktad av AF, med beskedet att de beviljade mig bidraget med start från 1/8 (och första utbetalningen kommer väl någon gång i september).

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2005-08-17, kl 14:50

username

Alla
Melissa
Melissa
Hedb

Inlägg: 30

Jag ville också säka det här bidraget men i början av juni har jag varit sagd på AF att dem ska sluta med bidraget tom hösten och de vet inte ännu om dem ska förnya ansökningar igen. Jag har redan registrerat företag eftersom jag skulle få bara den minimum som starta eget-bidrag, men lycka till om ni ska försöka!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2005-08-19, kl 23:37

username

Maria
Ögren

Inlägg: 4

Citat:

Ursprungligen postat av:

Tror du att de lägger någon vikt
vid om man redan har startat sin verksamhet, eller fick
du ett annat intryck?


Men... Intervjun gäller ju starta eget-bidrag. Och jag trodde inte att man kan få starta eget-bidrag om man redan startat sin verksamhet?? Så för att ö h t hamna i "intervjusituationen" kan man alltså inte ha någon redan startat verksamhet. Rätta mig om jag har fel.

Ang antal utfrågningar. Infon jag fick av AF var att man blir kallad till en intervju (med en fristående konsult, han/hon jobbar inte på AF). Sedan vet jag inte om tillvägagångssättet är olika på olika AF i olika städer.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2005-09-01, kl 14:30

username

Johanna
Andersson

Inlägg: 9

Citat:

Ursprungligen postat av:


Det kan vara så att man har registrerat ett företag, utan att själva verksamheten har dragit igång.
Själv har jag ett gammalt handelsbolag som jag skulle
kunna damma av och använda mig av. Men det har inte
varit någon verksamhet sedan många år, på det företaget.



Om du har ett bolag, oavsett form, så räknas det som att du redan driver en verksamhet och du får inget bidrag, oavsett om verksamheten är aktiv eller inte.

Johanna

Inläggets betyg
Svara Svara med citat