Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Hur fungerar momsen vid starta av enskild firma

Inlägg 1 av 3

2005-04-13, kl 13:35

username

Peter
Engholm

Inlägg: 7

Hur fungerar momsen vid starta av enskild firma

Hej! Får vilken dag som helst min F-skattesedel & reg.bevis för min enskilda firma som jag ska starta. Har till skatteverket skrivit att startdatum för den momspliktiga verksamheten är 1/5, men jag har redan gjort några inköp, t.ex. köp av domän etc. och jag har ett jobb att fakturera. Vad gäller... kan jag ändå bokföra dessa transaktioner på tidigare datum eller får inget räknas in förrän efter 1/5??

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2005-04-19, kl 10:08

username

Peter
Engholm

Inlägg: 7

Är det verkligen ingen som kan ge mig ett enkelt svar...? Kan jag börja bokföra innan 1/5?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2005-04-25, kl 10:12

username

Lars
Nilsson

Inlägg: 16

Som jag förstår så får du bedriva verksamhet innan du har F-skattsedeln i din hand men inte fakturera. Svaret på din fråga, enligt min tolkning av reglerna, är kort och gott nej. Du kan inte fakturera innan du har fått din F-skattsedel.
På fakturan skall det ju framgå att du innhear F-skattsedel samt ditt organisationsnummer (i ditt fall personnummer). Om du fakturerar innan du har din F-skattsedel så kan d ju inte skriva att du innehar en sådan på fakturan, förstår du resonemanget?

Lycka till!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat