Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Inköp av varor / lager?

Inlägg 1 av 3

2005-04-06, kl 23:00

username

Gustav
Von
Von
Sydow

Inlägg: 13

Inköp av varor / lager?

Om man köper in varor/material så bokför man väl det på inköp av varor / material?
Ska det sedan flyttas till något lager innan man säljer det eller hur går det till? Varorna flyttas ju från företaget när man säljer dem....

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2005-04-08, kl 22:17

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Du kan boföra på två olika sätt:
1 Du bokför alla inköp direkt till lager och flyttar det sedan till kostnadskontot isamband med att du säljer varan.
2 Du bokför alla inköp dirket på kostnadskontot. I samband med bokslutet debiterar du lagerkontot med värdet av de varor du köpt men ännu inte sålt = lagervärdet och krediterar då kostnadskontot med samma belopp.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2005-11-22, kl 11:58

username

Renée
Gustafsson

Inlägg: 1

Hej! Jag har tre olika inköpskonton, 4011 (inköp Sverige) , 4015 (inköp utan moms) samt 4056 (Inköp EU).
Undrar hur jag ska bokföra dessa mot lagerkontot, eftersom jag inte vet vad som är sålt från vilket konto. Ska jag föra över de olika saldona till ett "generellt" inköpskonto, och sen föra över lagervärdet enligt inventeringen till mitt lagerkonto?
Tacksam för svar!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat