Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Export & Import

Köpa bil i Tyskland..hur gör man?

Inlägg 1 av 6

2005-04-04, kl 22:30

FernetBranca1

FernetBranca1

Inlägg: 13

Köpa bil i Tyskland..hur gör man?

Jag har funderat på att köpa en bil från tyskland, hur fungerar det med moms, tull coh skatter? Hur kan man göra det lönsamt? är det någon prisskillnad om man köper in som företag eller privatist?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 6

2005-04-05, kl 01:11

username

Mikael
Andersson

Inlägg: 34

Ojdå.. äntligen en fråga jag kan besvara. Jag har importerat ett par bilar från Tyskland, båd eprivat och åt kompisar. Det är egentligen mycket enklare än vad de flesta tror. Men vad jag behöver veta för att bättr ekunna besvara din fråga är: Om du skall köpa en Ny bil ( dvs mindre än 6 mån begagnad / i trafik ) eller en begagnad bil?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 6

2005-04-06, kl 18:39

FernetBranca1

FernetBranca1

Inlägg: 13

Begagnad bil tänker jag köpa..Tack för att du har svarat!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 6

2005-04-07, kl 01:28

username

Mikael
Andersson

Inlägg: 34

Till och börja med vare sig du handlar den från tyskland som privatist eller företagare så har du ingen skyldighet att betala Mhwst ( Tysklands motsvarighet till vår moms ), handlar du bilen av en privatägare i Tyskland så finns det självklart ingem moms i fråga. Men handlar du av en handlare så räcker ett svenskt pass, däremot kan vissa säljare vara tjuriga och vilja att du skall uppge ett VAT nummer. Har du tex ett företag så ser vat numret ut precis som orgnr med SE i prefix och följt av 01 i slutet av org numret. Jag har själv köpt bil direkt av handlare i tyskland, uppget SEmittpersonnummer01 , nu är saken denna att handlaren du handlar av har ingenting med dem svenska myndigheterna att göra och kommer således aldrig heller redovisa affären för svenska myndigheter. Detta är upp till dig själv om du vill eller ej. Köper du bilen som företagare skulle jag rekommendera att du meddelar skatteverket detta, köper du den dock som privatist så skall jag i all ärlighet säga att jag känner ingen som redovisat detta, och frågan är om någon överhuvudtaget gör det som privatist. Själva köpet är mycket enkelt, du tar konatkt med handlaren du skall köpa av, eller privatägaren sen gör ni upp affären precis som vilken bilaffär som helst. Ofta vill man ju dock se bilen innan man betalat för den, och vill man då handla i tyskland så gäller det att kunna vara mobil snabbt för vare sig privatägarna eller handlarna håller på bilarna i längre utsträckning. Så då gäller det att åka ner fort och göra upp affären. I överlag skall tilläggas att man blir väldigt sällan blåst i Tyskland, deras begagnat marknad på bilar skiljer sig väldigt mycket från våran här hemma och bilarna håller i överlag oftast mycket högre standard än här hemma för en bil av samma årsmodell som gått lika långt. Hur detta kommer sig är väldigt enkelt, bilägarna i Tyskland sköter sina bilar väldigt bra, mycket tack vare att konkurrensen på serviceverkstäder är oerhört mycket hårdare än här hemma, så regelbunden service är billig för tysken, likaså reservdelar. Att bilarna sen oftast rullar i hög hastighet på autobahn större delen av sin tid på asfalt tolkar många som något negativt, men sanningen är den att det är bra mycket nyttigare för bilen än att behandlas som dem ofta gör här hemma med korta körsträckor till och från jobb och ofta i oregelbunden hastighet, det sliter mycket mer och förklarar varför en bil som rullat 20k mil i Tyskland ofta håller samma eller tom högre standard/skick än en som rullat 12mil här. Före själva köpet ber du säljaren ordna med exportskyltar (om du tänkt köra bilen hem ) dessa skyltar ger dig rättighet att köra till den svenska gränsen med en tillfällig trafikförsäkring, när du kommer till Sverige är du oförsäkrad, och här finns flertalet val, antingen kör du hem den ändå, vilket jag gjort vid flertalet tillfällen men skulle olyckan vara framme så lär du bli olycklig.. minst sagt. Hör med VV och ditt försäkringsbolag, då det finns tillfälliga försäkringar att täcka i förväg.

Rent ekonomiskt , från min egnba erfarenhet så skulle jag vilja säga att du tjänar på att åka ner och handla som privatist och inte betala deras moms hos en handlare. Den tyska momsen är på 16% har jag för mig, och då bör man även ha i åtanke att köper du en bil av en privatägare istället så är den ofta 15-20% billigare än hos handlaren. Majoriteten av de bilar jag tagit hem från Tyskland har varit från privatägare och jag har aldrig blivit vare sig lurad eller missnöjd. Hör av dig om nåt fortfarande e oklart eller om du vill ha hjälp att få hem bilen så ställer jag upp mot låg ersättning.

Mvh // Micke

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 6

2005-04-09, kl 14:15

FernetBranca1

FernetBranca1

Inlägg: 13

Tack för ditt ambitiösa svar..Det är dock en grej som är lite oklart..när jag väl fått bilen till Sverige vad ska jag göra då för att få bilen "svensk"
tack på förhand micke

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 6

2005-06-30, kl 21:51

username

carlos
sanz

Inlägg: 1

Fråga till Micke. Om jag vill köpa en ny bil från tyskland från en hadlare som privatperson behöver jag då betala moms om jag är svensk och bosatt i Sverige?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat