Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Ang 2650

Inlägg 1 av 6

2005-03-16, kl 18:12

username

Fredrik
Johansson

Inlägg: 26

Ang 2650

Tjena en av mina sista verifikationer-04 va momsrapporten. Då jag använder Spcs så gjordes denna verifikation "automatiskt". Jag skulle för perioden 04-01-01 till 04-12-31 betala in 4496 kronor i moms. detta belopp bokades på 2650 i Kredit.
När jag sedan på började bokföringen för 05 fick jag således en Ib på 2650, fortfarande hänger jag med =).

Nu har jag gjort min deklaration för 04 och jag ska inte betala in något utan få tillbaka pengar=)

Min fråga är hur jag bokar bort skulden på 2650 på rätt sätt??

stannsarn | 2005-03-11 11:01
-------------------------------------------------------------------
Skulden är i SKM:s ögon inte borta ännu det blir den inte förrån du fått din slutskattsedel och den skatt du nu räknat ut också blir den skatt som fastställs. Eftersom du själv och firman är samma person och det är omöjligt att veta exakt vilken del av F-skatten som ska täcka momsen och vilken som är din egen privata skatt så ska du boka bort momsskulden mot ditt egna kapital, den skulle aldrig varit med från 2004 in till 2005. Att du nu har kommit fram till att du ska ha pengar tillbaka trots att firman har en skuld innebär ju att du på något vis redan betalt den skulden genom för stora privata skatteínbetalningar.

karinj | 2005-03-12 01:09
--------------------------------------------------------------------
Ok, I vilket skede skulle jag flyttat från 2650 till 2012 för att det skulle ha blivit rätt? I samband med momsrapporten eller? Hur ska jag nu göra för att det ska bli "rätt " igen? Bara flytta från 2650 till 2012?

Mvh. Fredrik

Ps. Va inne på detta vid en tidigare tråd, jag trodde nämligen att momsen skulle föras över till 2012 innan årsslutet,
och fick då detta svar "Oj oj!! Det är viktigt att du för om momsen till 2650. Du ska bara använda 2012 när du BETALAR saktter. Egentligen behöver man som enskild näringsidkare inte bokföra sina skatteinbetalningar överhuvudtaget, konto 2012 är mest till för din egen skull (för att du ska kunna se hur mycket skatt du betalat under året.)Ds

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 6

2005-03-16, kl 22:02

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Jag börjar med att klistra in ett stycke från en av bokföringsnämndens rekommendationer:

Näringsidkaren debiteras normalt preliminär skatt (F-skatt) samt slutlig skatt. Dessa debiteringar omfattar förutom näringsidkarens privata skatter, såsom inkomstskatt och egenavgifter, även rörelserelaterade skatter, t.ex. fastighetskatt för näringsfastighet och särskild löneskatt för anställdas pensionskostnader. För den som redovisar mervärdesskatt årsvis i självdeklarationen ingår dessutom mervärdesskatt. Hur stor del som utgör privata skatter och avgifter och hur stor del som avser olika rörelseposter går normalt inte att avgöra. Om sådan debiterad skatt betalas med medel från verksamheten tas betalningen i den löpande bokföringen upp i sin helhet som ett uttag från eget kapital. Vid bokslut förs alla fordringar och skulder för nu nämnda rörelserelaterade skatter mot eget kapital. Detta medför att vissa rörelserelaterade skatter inte alls redovisas i balansräkningen

Jag vet inte om du egentligen blir så mycket klokare av detta men det är iallafall något att hänga upp resonemanget runt. Som du ser gäller detta under förutsättning att man redovisar moms på årsbasis, redovisar man varje månad så ska momsen finnas kvar på 2650 eftersom den då är bolagets skuld. När du betalar in F-skatten under året så bokas den som privata uttag, även den delen av f-skatten som avser momsen. När året sedan är slut så har du bokfört en hel del uttag som egentligen inte är dina privata utan som avser den skuld som bolaget bokföringsmässigt har för moms. Genom att "ta bort" momsskulden och minska de privata utagen för skatter så kommer man så nära sanningen som möjligt när det gäller hur mycket pengar du tagit ut som verkligen är dina egna.

Vad du ska göra nu är helt enkelt att precis som du säger flytta mellan 2650 och 2012. Hade jag gjort det så skulle jag gått in och gjort denna rättning som det sista förra året så att skulden för moms inte kommer med i deklarationen.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 6

2005-03-17, kl 21:44

username

Åsa
Sundeman

Inlägg: 62

Hej,

Med risk för att göra Karin (super duktig!) irreterad vill jag slänga mig in i debatten. Jag och Karin har tidigare haft en rejäl diskussion om hur man ska hantera det "egna kapitalet" i enskild firma i samband med bokslut.

Gick faktiskt en kurs i såväl bokslutsteknik som deklarationsteknik för enskilda firmor för några veckor sedan. Tyckte det var på sin plats med lite kompetensutveckling!

Det är, i min mening, ingen bra idé att föra över en momsskuld eller momsfordran till 2012 i samband med bokslut. Givetvis kan man göra så som Karin säger, men det ger, för gemene man, ett ganska svårläst bokslut som försvårar deklarationsarbetet avsevärt. Om man kör enligt Karins metod kan man tex. inte köra över bokslutet på SIE-fil direkt till ett deklarationsprogram. För att få deklarationen rätt måste man föra tillbaka momsen. Alltså, man måste rätta till den transaktion som Karin förespråkar i sitt inlägg ovan. Tycker av den anledningen att förslaget ger ganska mycket merarbete och pyssel med siffrorna.

Jag och karin är även av olika åsikt när det gäller huruvida kontona 2011-2019 ska avslutas mot 2010 i samband med bokslut. Jag förespråkar att dessa konton ska nollställas som ett första verifikat på det nya året, men samtidigt förnekar jag inte att Karins metod fungerar. Det är en smakfråga hur man vill göra. Ur deklarationssynpunkt finns många fördelar med att inte nollställa kontona per den 31/12, utan istället vänta och göra denna transaktion som ett första verifikat på det nya året. Man ska, som bekant, redovisa insättningar och uttag i deklarationen. Detta framgår ju tydligt av balansräkningen om man inte nollställt kontona för det "egna kapitalet". Visst kan man ha dessa uppgifter i en bilaga, men varför krångla till det hela när man kan göra det så lekande lätt?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 6

2005-03-17, kl 22:09

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

BFN säger så här om momsskulder vid årsredovisning av moms:

Vid bokslut förs alla fordringar och skulder för nu nämnda rörelserelaterade skatter (moms, fastighetsskatt) mot eget kapital. Detta medför att vissa rörelserelaterade skatter inte alls redovisas i balansräkningen

Momsen ska alltså inte finnas med som en skuldpost i deklarationen, det är om man låter den stå kvar som man måste göra justeringar i deklarationen i förhållande till bokföringen.

En sista lilla kommentar i denna diskussion. Det finns ju inget som hindrar att man gör bokslutet, för över SIE-filen för deklarationen och sedan gör det sista verifikatet som sammanför eget kapital efter att SIE-filen är skapad.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 6

2005-03-21, kl 10:48

username

Fredrik
Johansson

Inlägg: 26

OK tackar för de utförliga svaren men nu vet jag inte vilket ben ja ska stå på..............
men jag har ialla fall nollat kontona 2011-2019 som en första verifikation på 2005. Jag har inte betalat någon F-skatt under 2004, men om jag skulle gjort det så kunde jag väl använt 2012 eller skulle man då använt eget utag 2013??
Är det ok att bara flytta från 2650 till 2012? eller
blir det fel då? då förra året nu är låst så är det lite svårt att gå tillbaka å ändra.

Jag kan väl inte vara ensam om detta ??
tycker det är lite krångligt men jag vill ju gärna göra rätt.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 6

2005-04-28, kl 13:03

username

Martin
Horak

Inlägg: 22

DU är verkligen inte ensam om detta... har samma problem .. Lite hjälp några dagar innan deklaration vore bra o snällt.. :)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat