Inlägg 1 av 6
2005-03-16, kl 18:12
Ang 2650
Tjena en av mina sista verifikationer-04 va momsrapporten. Då jag använder Spcs så gjordes denna verifikation "automatiskt". Jag skulle för perioden 04-01-01 till 04-12-31 betala in 4496 kronor i moms. detta belopp bokades på 2650 i Kredit.
När jag sedan på började bokföringen för 05 fick jag således en Ib på 2650, fortfarande hänger jag med =).
Nu har jag gjort min deklaration för 04 och jag ska inte betala in något utan få tillbaka pengar=)
Min fråga är hur jag bokar bort skulden på 2650 på rätt sätt??
stannsarn | 2005-03-11 11:01
-------------------------------------------------------------------
Skulden är i SKM:s ögon inte borta ännu det blir den inte förrån du fått din slutskattsedel och den skatt du nu räknat ut också blir den skatt som fastställs. Eftersom du själv och firman är samma person och det är omöjligt att veta exakt vilken del av F-skatten som ska täcka momsen och vilken som är din egen privata skatt så ska du boka bort momsskulden mot ditt egna kapital, den skulle aldrig varit med från 2004 in till 2005. Att du nu har kommit fram till att du ska ha pengar tillbaka trots att firman har en skuld innebär ju att du på något vis redan betalt den skulden genom för stora privata skatteínbetalningar.
karinj | 2005-03-12 01:09
--------------------------------------------------------------------
Ok, I vilket skede skulle jag flyttat från 2650 till 2012 för att det skulle ha blivit rätt? I samband med momsrapporten eller? Hur ska jag nu göra för att det ska bli "rätt " igen? Bara flytta från 2650 till 2012?
Mvh. Fredrik
Ps. Va inne på detta vid en tidigare tråd, jag trodde nämligen att momsen skulle föras över till 2012 innan årsslutet,
och fick då detta svar "Oj oj!! Det är viktigt att du för om momsen till 2650. Du ska bara använda 2012 när du BETALAR saktter. Egentligen behöver man som enskild näringsidkare inte bokföra sina skatteinbetalningar överhuvudtaget, konto 2012 är mest till för din egen skull (för att du ska kunna se hur mycket skatt du betalat under året.)Ds
Svara Svara med citat