Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Affärsidéer

En eller två firmor?

Inlägg 1 av 7

2005-03-13, kl 16:59

username

Borttagen
medlem

Inlägg: 6

En eller två firmor?

Jag skulle helst vilja jobba med två olika affärsidéer parallellt, och de hör absolut inte ihop. Den ena idén jag har gäller en tjänst jag kan erbjuda och den andra är varor/fysiska produkter, men de är inom helt skilda områden.

När jag nu vill registrera min(a) firma/firmor -- jag tänkte jobba med bolagsformen enskild firma -- så undrar jag om jag ska registrera en eller två firmor, och ett eller två namn. Jag vill undvika företagsnamn som "Bengtas begagnade bilar och översättningsservice", men hur ska jag göra? Någon som har tips?

Kan man registrera t ex sitt för- och efternamn som enskild firma och sen istället använda "Bengtas begagnade bilar" i det företaget och "Översättningsservice" i det andra och inte låtsas om alls att de hänger ihop, och inte ha med sitt övergripande namn (dvs för- och efternamnet) på pappreren till kunderna (utan det är nåt som bara myndigheterna har), eller hur ska man göra?

Några andra tips och knep och eventuella svårigheter när det gäller att kombinera affärsidéer?

Jättetacksam för svar!

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 7

2005-03-14, kl 00:40

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Det kan vara en fördel att inte ha ett namn som inriktar sig på en verksamhet om man som du har planer som går i olika riktningar, och ha med dina olika tankar på pappret och du kanske kommer på ytterligare saker skriv ner även dem i din ansökan. Ta mitt namn Abi som på lettiska betyder "båda" Vi har ett som heter Abi Divi= båda 2. så låt kreativiteten råda.
Lars
[email protected]
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 7

2005-03-17, kl 11:18

username

Borttagen
medlem

Inlägg: 6

Tack för era svar!

Lars: "och ha med dina olika tankar på pappret och du kanske kommer på ytterligare saker skriv ner även dem i din ansökan."

Med "pappret", menar du då det jag fyller i och skickar för bolagsregistrering? Är det även det du menar med "ansökan"? Ska man alltså inte fylla i två olika papper, ett för varje "inriktning" jag tänker ha?

Eller avser du nåt slags kladdpapper med idéer, ett papper jag behåller för mig själv?

Heter ditt företag egentligen alltså bara Abi, men du kan kalla det för Abidesign i vissa sammanhang?

Hmmmm.

Det kommer att bli ursvårt, detta, för mina affärsidéer är som sagt så totalt olika varandra och åtminstone en av verksamheterna (den med varor) måste heta vad den är, annars kommer inte folk att fatta någonting.

Å, krångel... :-/ Jag blev inte klokare alls, egentligen...

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 7

2005-03-19, kl 00:53

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Abi Design så är hela namnet. Ordet Design tror jag de flesta vet vad det betyder i grunden, men även det kan ha olika inriktningar Abi däremot är lettiska och betyder båda. Abi Divi som min husru har blir "båda två" Hon har också helt vitt skilda verksamhetsgrenar på samma träd, ett att hjälpa företag och privatpersoner med olika uppdrag i Lettland och i Sverige är hon Bland annat tolk.
Lars
[email protected]
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 7

2005-03-22, kl 00:25

username

Joakim
Ekelund

Inlägg: 1

Varför enskild firma? Starta 2 kommanditbolag, samma som handelsbolag men bara en med fullt ansvar, kostar 1000.-/st, med olika inriktning o namn därefter, så slipper du skylta med ditt personnummer oxo.

/Joakim

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 7

2005-04-18, kl 17:50

username

Anneli
Rohdin

Inlägg: 5

Citat:

Ursprungligen postat av:

Varför enskild firma? Starta 2 kommanditbolag, samma som handelsbolag men bara en med fullt ansvar, kostar 1000.-/st, med olika inriktning o namn därefter, så slipper du skylta med ditt personnummer oxo.

/Joakim

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 7

2005-04-18, kl 17:54

username

Anneli
Rohdin

Inlägg: 5

Citat:

Ursprungligen postat av:

Citat:

Ursprungligen postat av:

Varför enskild firma? Starta 2 kommanditbolag, samma som handelsbolag men bara en mCITAT]

Citat:

Ursprungligen postat av:

Varför enskild firma? Starta 2 kommanditbolag, samma som handelsbolag men bara en med fullt ansvar, kostar 1000.-/st, med olika inriktning o namn därefter, så slipper du skylta med ditt personnummer oxo.

Du behöver inte starta två kommanditbolag, du startat ett och driver det under exempelvis"Bengans", sedan tar du kontakt med Bolagsverket igen och startar en bifirma som t.ex kallas Stina´s Tyger. Det blir både billigare och mindre krångligt. Bifirmor kan du ha hur många som helst och de behöver inte ha det minsta med det första bolaget att göra!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat