Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Affärsidéer

Skivaffär

Inlägg 1 av 4

2005-03-04, kl 21:26

ErikB

ErikB

Skivaffär

Jag är intresserad av att öppna en liten skivaffär, nytt o begagnat. någon som har tips o erfarenhet?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2005-03-05, kl 12:44

dennissweden

dennissweden

Ett tips är att satsa på gamla godingar...och begagnat.. Finns för mycket på nätet som säljer billiga nya skivor..Den bästa iden är att special göra skivor;cd ..Låt kunden bestämma sin egen skiva..

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2005-03-05, kl 15:20

foretagande

foretagande

Det viktigaste för att lyckas är att nicha sig och för detta krävs kunskap.
Visst finns det många på nätet men det saknas också mycket både på nätet och i affärerna. Det ställer visserligen krav på kunskaper och kontaktnät men just när det gäller gamla godingar så finns det exempelvis bolag såsom See for Miles, Beat goes on och Repertoire (och många fler) som det inte verkar finnas någon organiserad svensk distribution för.
När det gäller begagnat är det svårt att komma upp i volymer inte minst när det gäller att få tag i rätt saker som går att sälja. Ofta ser man begagnathandeln översvämmad av skräp som inte går att sälja ens för en tia framförallt när det gäller CD. Vad som finns lite av är specialinriktningar mot ex jazz och klassiskt men där är det svårt att få upp försäljningsvolymer om man inte säljer över hela landet.
När det gäller att kopiera till folk så gäller det att först köpa in rättigheterna för kopieringen. Jag tvivlar på att någon skulle vara beredd att betala de pengar som det skulle kostna för att få en kopia bränd. Bootleg och counterfeits har en marknad men eftersom det är olagligt att sälja dem så kan man inte uppmana folk att göra detta i denn typ av forum, framförallt måste man göra klart att det är olagligt och ingenting som man får lov att göra.
Med brinnane låga, kunskap och rätt nich så kommer man att lyckas. Vi har själva gjort detta under ett antal år och lyckades bra. Vi köpte upp restlager från lokala distrubutörer och kompletterade dessa med specialinriktade inköp inom det området vi nichade oss på. Genom att ha stora kunskaper både om enskilda musiker, grupper och bolag jobbade vi in oss och fick många återkommande kunder. Vi hade tom kunder som litade så mycket på vår kunskap att de bad oss plocka ut vilka skivor som de skulle köpa.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 4

2005-03-06, kl 22:25

ErikB

ErikB

Tanken är att nicha mig på smal pop o rock. Det är det jag lyssnar på, köper och har störst kunskap om.
Eventuellt sälja över nätet också.
Har ingen aning om hur det går till med skivinköp, distributörer osv. Vart ska man vända sig?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat