Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Affärsidéer

RESEBYRÅ?

Inlägg 1 av 7

2005-03-04, kl 00:12

username

David
Gidlund

RESEBYRÅ?

hej!
efter ett atal lyckade affärsideér har jag nu fått för mig att starta en resebyrå... med bara något enstaka resemål och ha extremt bra priser mm.. någon med erfarenhet som vill hjälpa mig. ev. affärspartner.. kontakta mig. MSN: [email protected] MAIL: [email protected]

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 7

2005-03-07, kl 20:29

username

Mathias
Olsson

Det första du behöver så vitt jag vet är ett IATA medlemsskap. Där efter är det troligen bara att starta ett företag med inriktning mot resebranschen. Skattverket och diverse andra myndigheter vill väl ha mer profilerad beskrivning på verksamheten, men utöver det så kan du i princip sköta allt via en hemsida.

Lägg upp några resemål som du vill sälja och förhandla lite med flygplatser och diverse om bra priser. Som IATA medlem köper du själv in för upp emot 70% billigare vilket gör att du själv kan dra in rätt mycket och det är ju positivt. IATA medlemsskap pluggar du dig till som sagt. vet inte riktigt var d uska vända dig för att få det dock. Du får kolla runt lite.

Kolla ut dina motståndare också och då dina motståndare på internet. När du har en ungefärlig bild på vad de vanligaste förekommande resebyråerna på nätet säljer för och när din sida är uppe, domänet reggat och hela den biten så fattas PR för sidan. Då kan vi på Marketing-C HB komma in i bilden;). Är delägare i bolaget och för tillfället är vi också nya men vi har skapat oss ett gediget kontaktnät vid det här laget. PR biten är stark ingen snack om den saken. Webbsida kommer upp i april månad:).

Kontakta mig gärna på [email protected] så länge så kan vi boka in ett möte längre fram och se vad du hade tänkt dig för upplägg på PR biten;). Vi lägger självfallet till vad vi vet kan sälja in din sida på bästa sätt.

Ha det så bra så länge!!

Mathias Olsson
Marketing-C HB

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 7

2005-05-01, kl 11:30

username

Roland
Sjöholm

Citat:

Ursprungligen postat av:

hej!
efter ett atal lyckade affärsideér har jag nu fått för mig att starta en resebyrå... med bara något enstaka resemål och ha extremt bra priser mm.. någon med erfarenhet som vill hjälpa mig. ev. affärspartner.. kontakta mig. MSN: [email protected] MAIL: [email protected]

Hej David,

vet inte om du fortfarande går i resebyråtankar. Informationen du fick av Mathias var väl inte speciellt proffsig då det gällde resebyråbiten. Du får gärna maila mig det du funderar över. Du kan även få info via www.c4h.se

MVH

Roland Sjöholm

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 7

2005-05-01, kl 11:30

username

Roland
Sjöholm

Citat:

Ursprungligen postat av:

hej!

Hej David,

vet inte om du fortfarande går i resebyråtankar. Informationen du fick av Mathias var väl inte speciellt proffsig då det gällde resebyråbiten. Du får gärna maila mig det du funderar över. Du kan även få info via www.c4h.se

MVH

Roland Sjöholm

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 7

2005-05-15, kl 11:38

andersandersson

andersandersson

Jag har drivit resebyrå och researrangör samt arbetat inom resebyrå/flygbolag i 12 år. För att starta resebyrå behöver du inte alls en IATA auktorisation. Det finns grossister som leverar till mindre resebyråer (tex Airways, Svenska Resegruppen mfl). Vilka grossister (consolidators på branchspråk) som respektive flygbolag använder får du lättast reda på genom att ringa bolaget i fråga. Du måste däremot kolla upp vilken resegaranti som krävs till Kammarkollegiet. Viktigast i resebranchen är att ha en idé. Att vara billig är ingen bra idé. Det finns alltid någon annan som är ännu billigare och dessutom pumpar flygbolagen ut billiga biljetter direkt via sina hemsidor. Internet kan vara din största tillgång och din största konkurrent. Folk gillar att fixa sina egna resor. Man går in på någon stor resebyråsight typ travelpartner och kollar vilket bolag som har bästa pris sedan går man direkt in på flygbolagets hemsida och bokar och slipper dessutom bokningsavgiften och annat krångel med resebyrån. Kunder kommer att göra samma sak med dig. Tror det enda sättet att lyckas i resebranchen nu är att ha ett smalt område som du kan allt om. Inriktar du dig tex på någon konstig hobby och annordnar specialarrangemang under resorna (individuella eller i grupp) kanske du kan ta tillräckligt mycket betalt för att det skall gå runt. Lycka till!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 7

2005-08-22, kl 23:16

username

Lisa
Arras
Arras
Skoglund

Citat:

Ursprungligen postat av:

Jag har drivit resebyrå och researrangör samt arbetat inom resebyrå/flygbolag i 12 år. För att starta resebyrå behöver du inte alls en IATA auktorisation. Det finns grossister som leverar till mindre resebyråer (tex Airways, Svenska Resegruppen mfl). Vilka grossister (consolidators på branchspråk) som respektive flygbolag använder får du lättast reda på genom att ringa bolaget i fråga. Du måste däremot kolla upp vilken resegaranti som krävs till Kammarkollegiet. Viktigast i resebranchen är att ha en idé. Att vara billig är ingen bra idé. Det finns alltid någon annan som är ännu billigare och dessutom pumpar flygbolagen ut billiga biljetter direkt via sina hemsidor. Internet kan vara din största tillgång och din största konkurrent. Folk gillar att fixa sina egna resor. Man går in på någon stor resebyråsight typ travelpartner och kollar vilket bolag som har bästa pris sedan går man direkt in på flygbolagets hemsida och bokar och slipper dessutom bokningsavgiften och annat krångel med resebyrån. Kunder kommer att göra samma sak med dig. Tror det enda sättet att lyckas i resebranchen nu är att ha ett smalt område som du kan allt om. Inriktar du dig tex på någon konstig hobby och annordnar specialarrangemang under resorna (individuella eller i grupp) kanske du kan ta tillräckligt mycket betalt för att det skall gå runt. Lycka till!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 7 av 7

2006-01-19, kl 21:47

username

Medlem

Behöver man ett aktiebolag för att starta en enklare resebyrå? Jag undrar därför att jag är tveksam till att det krävs 100,000 kr för garanti när en resebyrå inte är "värd" så mycket. Har jag tolkat detta fel?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat