Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Teknik

Jag är intresserad att starta ett internet baserad resebyrå!!!

Inlägg 1 av 3

2005-02-23, kl 20:00

username

Tony
Aa

Inlägg: 2

Jag är intresserad att starta ett internet baserad resebyrå!!!

Jag vill starta ett internet resebyrå, som MrJet.se, Flygstolen.se och Flygcentrum.se osv…
Tanken är att erbjuda flygbiljetter bara inom ett vis speciell område och inte hela värden.

Vad jag undrar hur gör man för att komma i kontakt med de flygbolag som erbjuder dessa speciella tjänster. Databasen som man köper för att hantera beställning bokning osv, kostar det mycket eller.
En annan fråga som jag kan ställa är:
Företag som MrJet, får de betald av respektive företag eller tar de en avgift för varje biljett som säljs?

Tony

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2005-02-24, kl 09:51

paulsson

paulsson

Moderator

Inlägg: 319

Jag har en väldigt många kontakter i just resebranschen och kan hjälpa dig att hitta rätt leverantör av system etc.

Hör av dig på: [email protected]

// Emil Paulsson

Chefredaktör och ansvarig utgivare på Startaeget.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2005-09-12, kl 21:19

username

Johnny
Kollin

Inlägg: 4

<<Vad jag undrar hur gör man för att komma i kontakt med de flygbolag som erbjuder dessa speciella tjänster. Databasen som man köper för att hantera beställning bokning osv, kostar det mycket eller.>>

J: Normalt sett använder sig resebyråer (både traditionella och online) s k "Global Distribution Systems" (GDS) såsom Amadeus, Sabre, Worldspan eller Galileo. Amadeus är störst på den europeiska marknaden, medan Sabre är större på den amerikanska.


<<Företag som MrJet, får de betald av respektive företag eller tar de en avgift för varje biljett som säljs?>>

J: Pengaflödena inom reseindustrin är kort sagt otroligt komplicerade. Här är dock ett exempel på hur det kan se ut i enkla termer: Traditionella resebyråer får många gånger incitament i form av bidrag/bokning av GDS (såsom Amadeus) för att de använder deras system. De får i vissa typer av biljettbokningar även incitament från "providers" (exempelvis SAS). Resebyrån i sin tur betalar bokningsavgifter (många gånger inbakat i priset) till providers som i sin tur betalar bokningsavgift till distributionsföretaget (ex. Amadeus).


Om du vill veta mer är du välkommen att kontakta mig. Jag är för närvarande på jakt efter någon med programmeringskunskaper. Jag är på G att starta ett IT-företag med inriktning på bokningssystem för just resebranschen.

[email protected]

//Johnny

Inläggets betyg
Svara Svara med citat