Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Arbetslokal i hemmet

Inlägg 1 av 3

2005-02-22, kl 21:13

username

Carl-Henric
Jaktlund

Arbetslokal i hemmet

Funderar på att starta eget företag i hemmet. Har ett rum som har egen ingång som skulle passa perfekt. Visst får jag dra av för det? Vilka regler gäller? Hur mycket får jag dra av? Ska jag som privatperson skicka faktura till mitt företag eller?
Några allmänna regler som är viktiga att känna till i ämnet?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2005-02-23, kl 00:28

username

Åsa
Sundeman

Hej,

Jag skrev ett ganska långt inlägg om detta för en tid sedan. Kolla svaret under inlägget "Avdrag/bokföring av lokalkostnader" datum 2005-01-11.

Åsa

www.sundemanskontorsservice.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2005-02-23, kl 00:39

foretagande

foretagande

Hur mycket kostnader du kan ta i firman för lokalen beror på dels företagsform men också hur du bor dvs i lägenhet eller i villa och vem som isåfall står som ägare till fastigheten?
Man kan generellt säga att du alltid får göra avdrag för åtminstone 2000 kronor per år under förutsättning att du jobbar hemifrån minst 800 timmar. Bor du i lägenhet eller om villan du bor i inte ägs av dig eller din partner så är avdraget istället 4.000. Båda dessa är schablonavdrag och behöver alltså inte specificeras eller bokföras på något sätt utan görs bara som ett avdrag i företagets deklaration.
Om du har ett rum som verkligen är speciellt inrett och bara kan användas till din verksamhet så får du istället göra "verkliga" avdrag. Av de totala driftskostnaderna för fastigheten så får du göra avdrag för den del som används till din verksamhet. Om hela huset är 100 kvm och din lokal är 10 kvm så kan du alltså göra avdrag med 10% av kostnaderna för ex uppvärmningen.
Är bolaget ett AB så är ni två olika personer. Då betalar du hyra från bolaget till dig själv som till vilken annan hyresvärd som helst. Du får ta upp hyresintäkten under kapital i din privata deklaration. Observera bara att hyran inte får vara högre än normal marknadshyra, man kan alltså inte betala så mycket i hyra att man inte behöver ta ut någon lön.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat