Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

avdrag

Inlägg 1 av 3

2005-02-11, kl 09:35

username

peter
fürstenberg

avdrag

vill starta en enskild firma...men har lite problem att hänga med på just avdrag? tex. om jag köper en dator! visst jag betalar inte moms, så den blir ju lite billigare....men avdrag? hjälp mig!

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2005-02-11, kl 21:53

foretagande

foretagande

Ett bolag har under ett år en summa intäkter som kommer från kunderna som betalning för att man sålt varor eller tjänster. Av dessa pengar betalar sedan företaget sina kostnader. Vad dessa kostnader sedan består av kan vara väldigt olika mellan företagen. Hyror, telefoner, varor, transporter mm är exempel på kostnader som företaget kan ha. I princip kan man säga att alla kostnader som behövs för att företaget ska kunna få sina intäkter kan man ha med i företaget. När året sedan är slut så ser man hur stort bolagets resultat är dvs hur mycket av intäkterna finns kvar efter att kostnaderna är betalda. Det är sedan detta resultat som blir din "lön" om det är en enskild firma eller bolagets vinst om det är ett AB.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2005-02-21, kl 08:28

username

Eline
Engman

Det ska betalas skatt på vinsten och det som blir över är din lön.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat