Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

samarbete och kompanjonavtal!

Inlägg 1 av 4

2005-02-10, kl 17:48

username

Nima
Yousefi

Inlägg: 18

samarbete och kompanjonavtal!

hejsan,
vi är ett sällskap på 3 man som ska starta ett företag. min fråga är hur man går tillväga för att utveckla ett kompanjonavtal, finns det färdiga mallar eller måste man vända sig till en jurist? vi hade tänkt dela partnerskapet i 3 lika stora delar då företaget bedrivs som AB. men kruxet är att det är endast 2 utav personerna som bidrar med eget kapital till företaget, då vill vi gardera oss på något sätt att vid en eventuell förlust/vinst vid försäljning av verksamheten vill de två som infört pengar in i företaget kunna få ut sin del oberoende övrig vinst/förlust. tex kan ju partner nr 3 som inte fört in några pengar i företaget sälja sin del o ta ut en summa, detta vill vi utesluta på något sätt. Hur genomför man detta i praktiken?

Tack på förhand.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2005-02-11, kl 21:43

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

förstår jag dig rätt så är ni tre personer som ska jobba tillsammans men det är bara två av er som har aktier i bolaget, eller har ni gett bort aktier även till den redje parten som inte satsat pengar?
Egentligen är det två saker som gäller för er, dels någon form av kompnjonavtal när det gäller själva arbetet i företaget, dels något avtal som reglerar hur ni får sälja era aktier.
Vad som är viktigt att tänka på när man arbetar med ett AB som bolagsform är att ägandet av bolaget och arbetet i det är två helt olika saker. Det är den person som ägr aktierna som kan sälja dessa, dvs sälja sin andel av bolaget. Den försäljningen gör han som privatperson och det påverkar inte bolaget på något sätt. I mindre bolag brukar man i bolagsordningen lägga till något som heter hembudsklausul. Det innebär att om någon av er säljer sina aktier till någon annan än de andra ägarna så måste han meddela det till bolagets styrelse. Styrelsen i sin tur meddelar övriga ägare att aktierna är sålda för XXX kronor och om då någon av de övriga ägarna är beredd att betala lika mycket för aktierna så får istället han/hon köpa aktierna. Den som säljer sina aktier i ett AB får alltså inte ut några pengar ur bolaget utan får istället betalt för aktierna av den nya ägaren.
Grundregeln i aktiebolagslagen är att en aktie ger en röst när man ska fatta beslut i bolaget. Har man då en person utan aktier så har han ingen rösträtt och kan inte på såvis påverka några beslut i firman. vill man lösa detta på något vis kan man ge ut aktier med olika röstetal så att ex en röst för en aktie är "värd" 10 ggr så mycket som en annan aktie. På så vis kan beslutsrätten för företaget ligga på en person medan rätten till bolagets vinster fördelas lika mellan flera ägare eftersom rätten till utdelning är oberoende av aktiens röstetal. Man kan om man vill istället välja att ge ut aktier med lika röstetal men som iställt har olika rätt till utdelning. Som du ser så finns det flera olika alternativ att lösa just den biten med äganderätten och det som händer just vid en försäljning av bolaget, det som däremot ska gälla mellan er i "arbetssituationen" måste ni avtala om mellan er, här finns inga lagar som reglerar detta. Ska se om jag hinner skriva ihop något mer utförligt och lägga upp på hemsidan under veckan som kommer.

www.foretagande.com

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2005-02-12, kl 03:52

username

Nima
Yousefi

Inlägg: 18

tack för ett jätte bra svar.
hembudsklausul verkar vara lösningen på vårt problem men är också intresserad av att få reda mer på hur utdelningar, rösträtt osv utförs rent praktiskt. vart kan jag vända mig? hur skaffar jag ett hembudsklausul?

MVH/NIMA

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2005-02-12, kl 09:15

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Hembudsklausulen ska vara inskriven i bolagsordningen. Om man köper ett lagerbolag så ber man att säljaren av bolaget inför den ändringen i bolagsorningen samtidigt med deandra ädringarna som görs när de nya namnet och sätet mm ska ändras. Ibland finns klausulen redan med i den ursprungliga ordningen så fråga först. Har ni själva startat bolaget så är det ni själva som skrivit bolagsordningen och är den inte med då så kan man ändå alltid göra en ändring av bolagsorningen hos Bolagsverket. Man skriver då bara in klausulen som en punkt i bolagsorningen, håller en extra bolagstämma som antar den nya bolagsordningen och skickar sedan in protokollet från stämman samt den nya bolagsordningen till Bolagsverket. JAgkan inte säga säkert hur mycket det kostar men gissar på 800:-,
Hur det praktiskt fungerar med utdelningar, rösträtter osv fyller jag på med i det dokumentet som jag lägger upp på hemsidan under veckan.

www.foretagande.com

Inläggets betyg
Svara Svara med citat