Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Faktura från kund jan 05, avser försäljning 04

Inlägg 1 av 2

2005-02-10, kl 17:21

username

Alexander
Granberg

Inlägg: 6

Faktura från kund jan 05, avser försäljning 04

Hej på er alla,

En fråga angående en kreditfaktura:

1. Jag har sålt varor till en kund under 2004. Den är bokförd som kundfodringar, försäljning, utgående moms.

2. Fakturan betalas och jag har debiterat bankgirot och krediterat kundfodringar. Vid bokslutet finns det inga obetala skulder eller fodringar mellan mig och kunden.

3. I januari erhåller jag en faktura från kunden som vill erhålla betalning för en del saker som var trasiga och som jag avser att betala tillbaka. Belopp 3.000 kr inkl moms.

Min fråga inför bokslutet är nu hur jag redovisar dels den "faktura" jag fått då jag inte skrivit en kredit faktura till kunden utan kunden har skickat mig en faktura på det belopp han vill ha tillbaka. Och hur redovisar jag en betalning av denna faktura? Blir det ett inköp?

Min första tanke är att helt enkelt motredovisa försäljningen som vid löpande bokföring men enligt boken Redovisa Rätt ska jag, om jag förstått rätt,

debitera (1510) kreditera (2490)
debitera (2490) kreditera (1930)

Men eftersom jag erhåller en faktura måste det väl bli en leverantörsskuld, inköp av varor och ingående moms. Betalning 1930 mot 2440?

Tacksam för hjälp...

vänligen

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2005-02-11, kl 22:04

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Anledningen till att du inte hittar något i boken är att detta inte är den normala hanteringen av krediteringar. I normalfallet hade kunden bett dig om en kreditfaktura och sedan betalt mellanskillnaden mellan dessa fakturor till dig. Att han nu gör på detta sätt kan jag bara se en förklaring till och det är att han själv vill ha så höga kostnader som möjligt under 2004 vilket han inte fått om du skickat en kreditfaktura. Jag tycker därför att du ändå, trots att det är kunden som skickar fakturan ska betrakta det som en kreditfaktura från dig. Vad som strular till detta ytterligare är att det ligger över ett årsskifte men jag hade gjort så här.
När fakturan kommer hade jag börjat med att boka i 2004
Debiterat försäljning och krediterat upplupna kostnader för att få resultatpåverkan rätt år. Gå sedan över i 2005 och förtsätt att boka:
Debitera nu upplupna kostnader och nu även debet på ingående moms (momsen ska inte alls finnas med i bokningn på 2004) och kreditera levrantörsskulder. När du sedan betalar så debiterar du leverantörsskulder och krediterar banken.
Jag hoppas att det inte blev för rörigt utan att du förstod hur jag menade, annars får du fråga igen.

Karin
www.foretagande.com

Inläggets betyg
Svara Svara med citat