Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Export & Import

Gruppimport...

Inlägg 1 av 4

2005-02-09, kl 18:25

username

Thomas
Näslund

Gruppimport...

Om jag till exempel går ihop med några kompisar för att fylla en container med till exempel minimotos. Kan man beställa och Importera som privatperson eller måsta man ha ett företag? Om det går att importera som privatperson kan inte då skatteverket undra vad jag ska med en hel conatiner minimotos till? dvs dom kanske kräver mig på en massa vinstskatt fast dom säljs till inköpspris+moms och frakt. Hur kan man redovisa det? om dom ens vet att man fått en en hel conatiner...många frågor blev det. Hoppas någon som gjort detta eller som vet kan ge mig några bra svar.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2005-02-09, kl 23:57

username

Ulrica
Björnberg

Du kan importera som privatperson, inga problem. men du kommer precis som företag att behöva betala tullavgift plus mervärdes skatt på varorna.
När du sedan säljer varorna bör du först ha kontaktat skatteverket och begärt f-skattesedel.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2005-02-14, kl 13:16

username

Ph
Ly

Citat:

Ursprungligen postat av:

Om jag till exempel går ihop med några kompisar för att fylla en container med till exempel minimotos. Kan man beställa och Importera som privatperson eller måsta man ha ett företag? Om det går att importera som privatperson kan inte då skatteverket undra vad jag ska med en hel conatiner minimotos till? dvs dom kanske kräver mig på en massa vinstskatt fast dom säljs till inköpspris+moms och frakt. Hur kan man redovisa det? om dom ens vet att man fått en en hel conatiner...många frågor blev det. Hoppas någon som gjort detta eller som vet kan ge mig några bra svar.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 4

2005-02-14, kl 13:17

username

Ph
Ly

Ifall Ni importerar och kan ta hem vissa grejer som jag är intresserade av tex stickers och mobil tillbehör. så kan jag köpa av er.
maila mig då.
[email protected]

Inläggets betyg
Svara Svara med citat