Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Inbetalning av moms?

Inlägg 1 av 3

2005-02-08, kl 09:39

username

Molgan
Svedberg

Inbetalning av moms?

Hej! Är nystartad företagare. Använder bokföringsprogram och gör bokföringen själv. Mina fakturor betalas in på mitt Checkkonto på banken. Hittils har saldot på bankkontot och saldot på 1930 kontot i bokföringen varit lika, men nu när jag betalade inte MOMS för december så stämmer inte saldot längre. Pengarna har ju betalats från mitt bankkonto, men jag har inte registrerat inbetalningen till Skattverket i min bokföring. Ska man göra det? Eller jämnas saldona ut vid varje årsskifte? Dvs, min skuld till staten är betald, men det syns inte i bokföringen ännu? Hur registrerar man en inbetalning av moms till Skatteverket i sin bokföring om man ska göra det vid varje momsperiod?

Tack!

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2005-02-08, kl 10:32

foretagande

foretagande

Du krediterar banken och debiterar konto 2650 momsavräkning. Om det däremot varit så att du redovisat momsen en gång per år så att momsen hade varit en del av din F-skatt så hade du istället krediterat banken och debiterat 2012 Privata skatter, eftersom momsen då är en del av dina egna preliminära betalningar och inte längre en egentlig skuld i bolaget. Men som du ser, naturligtvis måste alla betalningar som går ut över firmans konto bokföras, även om det är till dig själv du betalar något med firmans pengar.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2005-02-08, kl 13:28

username

Fredrik
Johansson

Hej Karin jag undrar om det spelar någon roll om det ligger på 2650 eller 2012. Jag redovisar moms en gång om året,
och mitt bokförings program la automatiskt upp det på 2650 när jag skulle skriva ut momsrapporten. ska jag i så fall bara gå in och ändra 2650 till 2012 i den verifikationen?

Mvh Fredrik

Inläggets betyg
Svara Svara med citat