Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

avdrag

Inlägg 1 av 5

2005-02-02, kl 22:31

username

Richard
Öhrberg

Inlägg: 3

avdrag

Hej!

Jag har en fråga gaällande avdrag.
Man säger att man får "dra av" vissa saker. Att man ska dra av t.ex datorer under flera år som inventering vet jag också.
Men det jag undrar är HUR mycket är det man får dra av? Är det momsen man får dra av eller är det hela summan på produkten eller hur är det?

Tacksam för svar

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2005-02-03, kl 00:16

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

är varans pris max 5000 + moms får du dra av hela summan,. 25 % rullande är avskrivningsbeloppet annars. Det finns även andra alternativ beroende på företagskonstellation.
Lars
[email protected]
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2005-02-03, kl 00:21

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

PS momsen får du naturligtvis dra av även på varor för högre belopp. Det finns också varor med livslängd som ej är längre än 3 år. Dessa ska normalt få dras av direkt.
Lars

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 5

2005-02-03, kl 09:18

username

Richard
Öhrberg

Inlägg: 3

Så det är bara momsen man kan dra av när man köper något? Vad betyder 25% rullande?
Jag läste också i en bok av Björn lunden att även egen avgifter är avdragsgilla. Stämmer det?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2005-02-03, kl 18:21

Homann

Homann

Inlägg: 49

Om du har enskild firma, så är en av de sista grejerna du gör i deklarationen (ej bokföringen) att du drar av 25% av vinsten, och beräknar inkomstskatt och egenavgifter på det beloppet du får fram efter pvanstående 25% avdrag.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat