Inlägg 4 av
5
2005-02-05, kl 22:16
PerÖberg
Inlägg: 1918
Om den är RIKTIGT bra - skydda iden först. Exempelvis mönsterskydda den hos patentverket.
Informera ingen som inte signerat ett "non disclosure" & "non circumstanse" agreement.
Tänk på att tillverkare i Asien kan knycka din idé.
Tänk på att det finns spioner i Sverige som är ute för att knycka ideer.
Samtidigt måste du ju hitta någon - det är ett balanstrick.
Men även om du har en ny idé är det inte samma sak som framgång. Observera detta. Ingen pryl säljer sig själv hur bra den än är. Som konsult har jag varit i kontakt med många uppfinnare. Och flera av dem har haft kanonuppfinningar utan att ha lyckats. Orsak - de insåg inte att marknadsföring är snudd på viktigare än själva prylen. Kostar en pryl 10.000 att utveckla kostar den kanske 200.000 att marknadsföra. Glömmer man det är man snart borta.
Ett alternativ kan vara att sälja sin idé till etablerat företag - men än en gång en varning. De kan ibland säga - jo men visst men den designen har vi precis utvecklat själva - och hur bevisar du motsattsen. Som sagt - en balansgång.
[email protected]
Per Öberg, New Delhi
Den verkliga Indienspecialisten - import - export och en massa annat
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat