Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

VILKA AVGIFTER OCH HUR MYCKET ?

Inlägg 1 av 7

2005-01-27, kl 16:05

username

Daniel
Flygare

Inlägg: 14

VILKA AVGIFTER OCH HUR MYCKET ?

HEJ
Hur mycket betalar man i sociala avgifter(till sin pension) fack kostnad om man har ett Ab. Vad kan man räkna med att man ska betala till skattemydigheten i månden. Om man har f-skatt .. det gäller klädesbutik.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 7

2005-01-29, kl 17:22

Homann

Homann

Inlägg: 49

AB:et betalar arbetsgivaravgifter på din lön. Om du vill ha 10.000:- före skatt, så är det ca 3 000:- som AB:et skall betala i arbetsgivaravgifter. Sen så skall du personligen betala kommunalskatt på din lön.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 7

2005-01-29, kl 22:18

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Än så länge finns den generella nedsättningen av arbetsgivaravgifterna kvar även om den försämrats en del i år. Upp till löner på 60000 i månaden i företaget kan man räkna de sociala avgifterna till 27% istället för verkliga 32%. I avgiterna där ingår inte någon speciell avgift för jst din pension om du tänker dig något som motsvarar den tjänstepension som man har som anställd. Du måste alltså utöver de vanliga sociala avgifterna betala privata pensionsförsäkringar om du den dagen du går i pension vill ha lika mycket som du hade haft som anställd.
Hur mycket du ska betala i F-skatt beror på vilket resultat du tror att din firma kommer att göra

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 7

2005-01-30, kl 11:29

Homann

Homann

Inlägg: 49

Det var det jäkligaste, egenavgifterna får bara sättas ned med 9 000:- per år, mdean arbetsgivaravgifterna tydligen får sättas ned med mer än 48 000:- per år. Jaha, där ser man.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 7

2005-01-31, kl 08:22

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Max nedsättningar i ett AB är 36.000 per år =3000 i månaden. Det är en försämring från ifjol då max var 3550 kronor i månaden. Det är en försämring som SKM "glömt" att informera lika tydligt om som att man sänkte arbetsgivaravgiften några 10-dels procent för att kompensera för de nya sjuklönereglerna.
Har du anställda i en enskild firma så är gränsen den samma som i ett AB, max nedsättning 36.000 per år och max för 60.000 i löner per månad. Har du så många anställda att du når taket med deras löner får du inte göra nedsättningar alls vid beräkning av din egen avgift, hr du gjort nedsättningar med 55.000 under året så får du själv använda dig av 5.000. 9.000 i nedsättningmotsvara att du har ett resultat i firman på 180.000 på året och det är väl då en gräns som SKM tycker är en lagom lön för en person.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 7

2005-01-31, kl 12:00

username

Daniel
Flygare

Inlägg: 14

Men alltså om man driver handelsbolg jag tänkte mest att jag ska göra en budget veta lite hur mcyket utgifter jag har Jag och mina far kommer inte att ha några anställda.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 7

2005-01-31, kl 14:45

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Då är det max 9000 kronor per delägare i nedsätting av egenavgifterna.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat