Inlägg 1 av 3
2005-01-26, kl 16:40
Köp av egen dator till företaget! Utförligt svar önskas!
Jag vet att detta har varit på tal några gånger tidigare, men jag tycker mig inte finna ett exakt svar.
Jag driver ett nystartat (nov 2004) HB. I mars 2004 köpte jag en bärbar dator privat. I dagsläget använder jag den till 95% för företagets räkning. Nu vill jag att mitt HB köper datorn av mig. Hur ska detta bokföras exakt och vad är det för regler som gäller. Nypris i mars 2004 var 13500:- ink moms.
När företaget köper den av mig, ska jag som privatperson sälja den ink moms? Dvs, om företaget köper den för 10 000 så är det 8000 + 2000 moms. Eller skippar man momsen när den är "begagnad"? Vad gäller? Vilka konton ska användas ? Osv... Söker ett utförligt svar.
Tack!
/M
Svara Svara med citat