Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Köp av egen dator till företaget! Utförligt svar önskas!

Inlägg 1 av 3

2005-01-26, kl 16:40

username

Molgan
Svedberg

Köp av egen dator till företaget! Utförligt svar önskas!

Jag vet att detta har varit på tal några gånger tidigare, men jag tycker mig inte finna ett exakt svar.

Jag driver ett nystartat (nov 2004) HB. I mars 2004 köpte jag en bärbar dator privat. I dagsläget använder jag den till 95% för företagets räkning. Nu vill jag att mitt HB köper datorn av mig. Hur ska detta bokföras exakt och vad är det för regler som gäller. Nypris i mars 2004 var 13500:- ink moms.

När företaget köper den av mig, ska jag som privatperson sälja den ink moms? Dvs, om företaget köper den för 10 000 så är det 8000 + 2000 moms. Eller skippar man momsen när den är "begagnad"? Vad gäller? Vilka konton ska användas ? Osv... Söker ett utförligt svar.

Tack!

/M

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2005-01-26, kl 20:27

foretagande

foretagande

I detta fallet är du och bolaget två olika juridiska personer så det blir ett köpa av din egen dator du gör. däremot finns det ingen moms med när man handlar med begagnade saker och det är oavsett om du handlar av dig själv eller av någon annan privatperson. Du bokför 1220 i debet och 2013 eller vilket konto du nu använder för att boka dina privata insättningar i friman. Inköpspriset ska vara det som datorn idag är värderad till på en "öppen marknad". Egentligen ska du ha ett värderingsintyg på den för att vara riktigt på den säkra sidan att du inte köper den för ett övervärde.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2005-03-02, kl 17:12

username

Gustav
Von
Von
Sydow

Hur gör man med verifikationer då? skiver man ett eget kvitto eller?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat