Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Bokföringskonto för lunch?

Inlägg 1 av 6

2005-01-23, kl 12:44

username

Henrik
Gustafson

Inlägg: 49

Bokföringskonto för lunch?

Vilket konto ska jag bokföra kostnad för lunch på?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 6

2005-01-23, kl 12:51

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Jag antar att det är representation du menar. Du bokför du den avdragsgilla delen på 6071 och den ej avdragsgilla delen på 6072. Tänk på att du bara får lyfta momsen på den delen av kosnaden som är avdragsgill samt att du på kvittot måste skriva upp namn på personen och företaget han kommer ifrån.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 6

2005-01-23, kl 14:59

username

Henrik
Gustafson

Inlägg: 49

Hej!
Enligt skatteverket får jag som enskild företagare kostförmån:
Helt fri kost ( minst tre måltider ) 155 kr
En fri måltid ( lunch eller middag ) 62 kr
Frukost 31 kr

Är detta något som jag ska bokföra eller är det ett avdrag jag gör på deklarationen?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 6

2005-01-23, kl 16:43

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Kostförmånen är inget avdrag det är en intäkt. Totalt gör u då så är om du äter lunch en dag och vill låta firman betala för att istället ta det som kostförmån:
Du börjar med att boka kvittot från matstället på ex 7690 Övriga personalkostnader. Detta drar då ner ditt resultat med ex 40 kronor om lunchen kostade 50 kronor (10 är moms som du får tillbaka). När det sedan är dags att deklarera tar du upp förmånen av lunchen som intäkt och då ökar resultatet med 62 kronor dvs totalt ökar din inkomst med 22 kronor. Räkna grovt kalkylerat med att SKM ska ha hälften av din inkomst i skatt och sociala avgifter så får du i ökade kostnader för detta betala 11 kronor dvs ungefär lika mycket som du fick tillbaka i moms. Detta blir alltså ett nollsummespel för dig, något som också är meningen med förmånsbeskattningen. För att du ska "tjäna" något på detta så måste alltså lunchen du äter vara dyrare än schablonen du ska beskattas med.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 6

2005-01-24, kl 15:24

username

Henrik
Gustafson

Inlägg: 49

Stort tack för hjälpen!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 6

2005-03-29, kl 14:52

ackeborn

ackeborn

Inlägg: 2

Citat:

Ursprungligen postat av:

Jag antar att det är representation du menar. Du bokför du den avdragsgilla delen på 6071 och den ej avdragsgilla delen på 6072. Tänk på att du bara får lyfta momsen på den delen av kosnaden som är avdragsgill samt att du på kvittot måste skriva upp namn på personen och företaget han kommer ifrån.




Hej, vad gäller vid utomlands representation? Då betalar man ju ingen svensk moms i vanlig mening men skall man ändå redovisa 90:- & 22,50 moms vid bokning på 6071?

Niclas

Inläggets betyg
Svara Svara med citat