Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

lönsamhetsfundering

Inlägg 1 av 1

2021-12-30, kl 15:24

tombe691

tombe691

Inlägg: 1

lönsamhetsfundering

Hej,
startade på deltid eget 2019 och har så här långt gradvis ökat upp intäkterna men också medvetet kostnaderna för att se om verksamheten faktiskt har någon egen bärighet långsiktigt. Detta år har jag därför tecknat en ordentlig pensionslösning, hyrt en mindre källarlokal för att låta företaget bära sina egna kostnader. Jag tar fortfarande ut en blygsam lön plus tjänstebil men ser nu vid halvårsrapporten att detta påverkat lönsamheten rejält. Så till min fundering. Jag tar ut lön för att bygga både pension och sgi, det första året tog jag bara aktieutdelning men i år kommer vinsten antagligen bli mindre så utdelningen minskar rejält. Föregående år har det ju däremot blivit en ganska hög skatt på vinsten och denna kommer ju nu minska. Detta år är det ett halvår kvar på nu. Bör jag fortsätta på inslagen linje eller är det läge att tänka om? Det finns säkert inget rätt eller fel, men förhoppningsvis åsikter! Tacksam för all input!

Svara Svara med citat