Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Övrigt

Prissättning för webb-tjänst

Inlägg 1 av 3

2018-08-20, kl 22:33

Perlan86

Perlan86

Inlägg: 7

Prissättning för webb-tjänst

Jag är en kille som gärna sitter med Photoshop och fixar till diverse bilder, egna som andras. Jag tar även en hel del bilder till mina egna små företag och projekt, och jag börjar få rätt bra kläm på det. Jag ska nu börja göra logotyper med mera, utöver bildredigering.

Jag har kommit in på tankespåret av att erbjuda dessa tjänster till såväl företag som privatpersoner, på en mindre skala. Jag tänker mig att jag ändå gör det hela tiden så jag kan lika väl använda som en stadig inkomstkänsla.

Nu kommer den stora frågan, vad ska man ta i betalt?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2018-08-22, kl 22:03

stoffe03

stoffe03

Inlägg: 121

Hej Perlan,

Låt oss titta lite närmare på frågan. Hur vill du bli betraktad? Vad är din TID värd? Vad är ditt arbete värt? Vad är det för kvalitet? Vad lägger du ner på varje projekt?

Det finns de på sidor som Fiverr som tar 50kr för en logga, man får vad man betalar för, det är oftast mallar och inte de mest kreativa loggorna.
Sen har du frilansare/företag som tar miljoner för en logga. Visst för att kunna ta de summorna måste du antingen vara en sjuk säljare eller ha en som jobbar åt dig, om inte det så måste du ha byggt ett bra nätverk och varumärke för att ens nå dessa typer av kunder men det var inte vad du frågade.

Jag tycker att du inte ska vara rädd för att ta bra betalt, vad bra betalt är vet du nog bäst. Men viktigast är nog inte vad du kostar utan vad du levererar. Se till att ha klart för dig vad som ingår. Hur mycket av arbetet gör de och hur mycket gör du? Hur lång tid kommer det ta? Hur många gånger får de begära ändringar? När går det inte att ändra på mer? Vilka format får de? kostar det mer att få specifika format?

Sen tycker jag du ska lära dig sälj om inte du nu då har råd att outsourca den biten.

Företagskonsult
Virtuell assistans/frilans
[email protected]

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2018-08-23, kl 09:04

Perlan86

Perlan86

Inlägg: 7

Oj, bra svar. Jag uppfattar mig väl som någon under utveckling inom det här, men samtidigt som en med många bra och valida idéer. Jag vill undvika att begära mer betalt än redan etablerade företag. Men jag vill heller inte ta underdrivet mycket..

Vad är ett mikroföretag villig att betala för en bildredigering eller logo? Vad är en privatperson villig att betala för pynta upp sina bilder liksom? Det är en djungel för mig just nu som jag får slå mig igenom med machete för få lite ljusare..

Inläggets betyg
Svara Svara med citat