Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

Hjälp med kommanditbolag

Inlägg 1 av 4

2018-06-02, kl 22:51

cmattsson

cmattsson

Inlägg: 3

Hjälp med kommanditbolag

Hej,
Idag är jag anställd men vill starta ett KB vid sidan om för att börja bygga upp en budget, tanken är att om 2-3 år gå över helt till min egna firma,

Jag har ett företag som har erbjudit mig jobb på helger, så tanken är att jag ska fakturera dom,
Kan man även fakturera timmar till ett företag man är anställd av? Tex månadslönen betalas it som vanlig lön, och övertidstimmarna kan jag fakturera?

Jag kommer stå som komplementär och min sambo kommer vara kommanditdelägare,
Dock så pluggar sambon nu och har dessutom stöd från försäkringskassan för förlängd skolgång,
Kommer hennes position som kommanditdelägare att påverka stödet från försäkringskassan?

Ingen utbetalning av lön eller någon annan utdelning kommer att ske,
Kan dock hända att inventarier köpas in,

Behöver både jag och sambon ansöka om FA-skatt? Tänker när hon får jobb längre fram,
Hur funkar det med deklaration från hennes del? Behöver hon redovisa något i sin deklaration?

Finns det något bra program för bokföring och fakturering när man bedriver KB?
När man kollar runt på internet så står det ju bara enskildfirma eller aktiebolag..

Är ute efter något program med ett fastpris då jag inte vill belasta firman nu i början med månadsbetalningar

Mvh

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2018-06-04, kl 11:47

stoffe03

stoffe03

Inlägg: 121

Hej,

KB, enskild, AB skiljer sig ganska lite egentligen så mycket av det som nämns om tex enskild kan ofta appliceras till KB.

Du kan använda dig utan Bokio för att bokföra gratis, den är rätt begränsad men ja med tanke på att det är gratis så ska man inte klaga.

Ska ni driva eget och jobba så ska ni ha FA-skatt ja. Hur det blir med sambons FK stöd kan jag dock inte svara på, enklast vore om ni ringer FK direkt?

Om företaget som erbjöd dig jobb går med på att du fakturerar så bör det inte vara några problem.

Har ni utgifter eller intäkter så måste ni göra årsredovisningar för företaget.

Företagskonsult
Virtuell assistans/frilans
[email protected]

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2018-06-04, kl 12:30

cmattsson

cmattsson

Inlägg: 3

Citat:

Ursprungligen postat av: stoffe03

Hej,

KB, enskild, AB skiljer sig ganska lite egentligen så mycket av det som nämns om tex enskild kan ofta appliceras till KB.

Du kan använda dig utan Bokio för att bokföra gratis, den är rätt begränsad men ja med tanke på att det är gratis så ska man inte klaga.

Ska ni driva eget och jobba så ska ni ha FA-skatt ja. Hur det blir med sambons FK stöd kan jag dock inte svara på, enklast vore om ni ringer FK direkt?

Om företaget som erbjöd dig jobb går med på att du fakturerar så bör det inte vara några problem.

Har ni utgifter eller intäkter så måste ni göra årsredovisningar för företaget.



Okej tack för infon!

För några år sen så köpte jag en lisens för min enskilda firma ( blinfo administration ) så om jag uppdaterar den lisensen så den matchar dagens regler så går det att köra på den till KB också?

Har varit i kontakt med FK o det var lungt för deras del sålänge inte skolgången påvärkades.

Hur blir det med preliminär skatten? Behöver vi båda fylla i den? Och kan man sätta 0kr eftersom vi själva kommer ju inte ta del av pengarna utan bara bygga upp en buffert?

Mvh

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2019-03-07, kl 08:40

arlind

arlind

Inlägg: 3

https://autogrowth.se kan säkerligen hjälpa dig med den digitala marknadsföringen ifall det är något ni skulle behöva

Inläggets betyg
Svara Svara med citat