Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Export & Import

Import från EU land - CE & varningstexter

Inlägg 1 av 2

2018-01-15, kl 18:16

AntiPrimax

AntiPrimax

Inlägg: 1

Import från EU land - CE & varningstexter

Jag har kollat på lite företag som söker återförsäljare runt om i Europa, och hittat några passande. Dock är jag osäker på vad som gäller när man är distributör med egen e-shop åt ett företag i ett annat land.

Jag kommer köpa produkter hem till Sverige, och sedan sälja på min e-shop. Måste produkterna ha CE märkning och varningstexter mm på svenska då? Eller kan det vara på det språk vars land jag köpte från? Exempelvis Danmark, som har danska eller engelska på sina produkter.

Tack på förhand!

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2018-01-29, kl 04:48

PeterK

PeterK

Inlägg: 397

Svar UPA: CE-märkning är en EU-märkning. Så om du imporeterar från annat EU-land behöver du bara kolla att de har märkningen. Men köper du från land utanför EU kan det krävas att produkten blir EU-godkänd också, antingen genom exportörens eller din försorg.

Varningstext: Du kan göra stickers och klistra på produkten eller förpackningen. Och finns det plats kopiera upp en instruktion med ev. varningar på svenska som du lägger med när du skickar ut.

Peter K

Inläggets betyg
Svara Svara med citat