Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Starta enskild firma

Inlägg 1 av 4

2017-10-24, kl 16:43

ctrlaltaly

ctrlaltaly

Inlägg: 2

Starta enskild firma

Hej!

Jag håller på och styr inför att fixa enskild firma. Jag skulle ha gått arbetsförmedlingens starta eget kurs men nu har de tydligen slutat med det från ingenstans och här stå jag utan känsla av kontroll.

Jag har lite kunskap om allmänna saker, men skulle ändå behöva lite hjälp och tänkte kolla här om det finns några snälla själar som kan hjälpa till.

Jag kommer att hyra en plats, så lokal och allt därtill är inte aktuellt för mig. Det är mer skatter, moms, allt inom bokföring. Jag vill gärna ha koll på detta innan jag sätter igång.

Firman tänkte jag kicka igång nu i december eller januari 2018
Jag står i valet mellan att bokföra varje månad alternativt var tredje - för och nackdelar?
- Till detta, vilka datum är viktiga att komma ihåg (så jag kan markera det i min företagskalender)?

Annan info som kan tyckas användbar är välkomnat!
MVH

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2017-10-28, kl 17:08

fragaugglan

fragaugglan

Inlägg: 9

Gå en kurs (exempelvis komvux) i Företagsekonomi, det kommer att hjälpa dig att ha koll på både marknadsföring, budget och ekonomin i allmänhet.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2017-10-30, kl 19:58

stoffe03

stoffe03

Inlägg: 121

Hej,

Kunskap och förberedelse är det inte fel på men helt ärligt talat så är nog "förberedelse" det första och ibland slutet för de flesta som vill starta eget, man vill alltid känna sig i full kontroll och ska "bara" göra dittan och dattan.

Sätt igång och börja ta saker som det kommer, det mesta går att lösa ganska enkelt. Du kommer aldrig att kunna vara förberedd för allt.

nyföretagarcentrum brukar ha träffar för nyföretagare där de går igenom bland annat moms osv.

Företagskonsult
Virtuell assistans/frilans
[email protected]

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2017-11-30, kl 15:07

username

Anders
Sellner

Inlägg: 6

Hejsan.

Som andra har skriver så blir man aldrig riktigt redo, det bästa är att köra igång bara.
Däremot tror jag det är viktigt att man har rätt tankesätt, att man vågar prova nya saker och lära sig allt och ingenting på vägen och inte vara fast i en mall som många blir.

Vad gäller ekonomin så skulle jag råda dig att ta hjälp, åtminstone till en början och sen kan du slussa över det om du gärna vill göra det själv.

Behöver du hjälp med den biten så hör gärna av dig!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat