Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

Nystartad enskild firma

Inlägg 1 av 3

2017-10-08, kl 13:17

dloow

dloow

Inlägg: 1

Nystartad enskild firma

Hej

Jag jobbar 100% som anställd för ett företag och har vid sidan om debiterat via Frilans Finans för mina fotograferingsjobb. Har nu precis fått godkänt för F-skatt (FA) för enskild firma och tänkte skippa Frilans Finans.
Jag hade inte tänkt att få överskott första året. Finns så mycket inköp som jag behöver göra att mina rörliga kostnader och inkomster bör gå jämnt ut. Så jag satte "0" som verksamhetens överskott. Dvs jag kommer inte betala någon preliminärskatt.

1. Om jag ändå vill göra uttag. Vad ska jag tänka på?

2. Under tiden jag jobbat för Frilans Finans så har jag sett till att dra extra skatt från min vanliga anställning. (Jag kollade vad min den totala lönen blev och kollade skattetabellen hur mycket skatt som behövde dras av ytterligare). Hur kommer det se ut när min egen verksamhet går med överskott? Ska jag fortsätta att dra extra skatt?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2017-10-08, kl 21:58

sven74

sven74

Inlägg: 27

Citat:

Ursprungligen postat av: dloow

Hej

Jag jobbar 100% som anställd för ett företag och har vid sidan om debiterat via Frilans Finans för mina fotograferingsjobb. Har nu precis fått godkänt för F-skatt (FA) för enskild firma och tänkte skippa Frilans Finans.
Jag hade inte tänkt att få överskott första året. Finns så mycket inköp som jag behöver göra att mina rörliga kostnader och inkomster bör gå jämnt ut. Så jag satte "0" som verksamhetens överskott. Dvs jag kommer inte betala någon preliminärskatt.

1. Om jag ändå vill göra uttag. Vad ska jag tänka på?

2. Under tiden jag jobbat för Frilans Finans så har jag sett till att dra extra skatt från min vanliga anställning. (Jag kollade vad min den totala lönen blev och kollade skattetabellen hur mycket skatt som behövde dras av ytterligare). Hur kommer det se ut när min egen verksamhet går med överskott? Ska jag fortsätta att dra extra skatt?



1. Uttag beskattas inte. Uttag och insättningar i en enskild påverkar inte vinsten. Det är vinsten som beskattas.

2. Du får lämna in en preliminär inkomstdeklaration hos Skatteverket. Sen beslutar dem om hur mycket preliminär skatt som du ska betala in varje månad.

www.kvitto-online.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2019-03-07, kl 08:41

arlind

arlind

Inlägg: 3

vi på https://autogrowth.se kan hjälpa ditt företag med digital marknadsföring!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat