Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Övrigt

Prissättning vid företagssamarbeten

Inlägg 1 av 5

2017-09-14, kl 11:27

Mattias85

Mattias85

Inlägg: 3

Prissättning vid företagssamarbeten

Mitt företag är relativt nystartat och jag har lite funderingar kring prissättning mot andra företag. Ett företag vill skicka servicearbeten från deras kunder som företaget inte kan utföra. Jag undrar hur mycket rabatt som är rimligt att ge företaget? För en "vanlig" kund som kommer direkt till mig kostar servicen 200 kr inkl moms. Arbetet tar ca 15 min och materialutgifterna ligger på ungefär 8 kr.

Företaget vill ju givetvis ha en bra vinst på jobben dom får in och jag vill inte ge bort mina tjänster för billigt men är samtidigt i behov av att få in mer jobb.

Ungefär hur mycket rabatt kan vara rimligt?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2017-09-14, kl 11:33

Foribac

Foribac

Inlägg: 9

Du ska sätta det priset som du känner av att det är värt samarbetet.
ALLA bolag vill ha billigt, men du ska sätta pris efter din kunskap, kvalité osv.
Nu förmodlar jag att du bara samarbetar med 1 bolag?
Låt inte det styra dig, samarbeta med fler bolag. Ju fler bolag desto bättre pris kan du ge dom.
Men är det bara 1 bolag, sätt priset så att ditt företag eller du överlever.

Lycka till!

“Chase the vision, not the money, the money will end up following you.”

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2017-09-14, kl 16:02

Mattias85

Mattias85

Inlägg: 3

Jag gissar att företaget vill kunna sätta priset till deras kund på runt 200 kr. Jag föreslog en rabatt på 25% från mig på mitt ordinarie pris men dom tyckte att det var alldeles för dyrt. Vilket det kanske är? Jag vet inte riktigt vad som är en rimlig nivå. Jag vill ha ett samarbete då fler jobb kan komma från detta företag.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 5

2017-09-14, kl 18:26

Foribac

Foribac

Inlägg: 9

Om det bara tar 15 minuter o material kostnaderna är 8kr.. så kan kanske du kan ge dom mer rabatt? Svårt att säga då jag inte vet vad det är för service?
kan du göra jobbet via datorn hemma eller måste du köra ut till kunden?
Eller sitter du hos din samarbetspartner och får jobbet?

Om vi bara ska räkna på:
15 min arbetstid
8kr (material)
+ skatt, bensin osv (säg 50kr)
Kanske du kan ge dom 120kr - 130kr exkl. moms?
Då det är du som gör jobbet?!

“Chase the vision, not the money, the money will end up following you.”

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2017-09-14, kl 19:31

Mattias85

Mattias85

Inlägg: 3

Jag får alla jobb skickat till min verkstad där jag utför jobben för att sedan skicka tillbaka dessa. Jag föreslog att jag skulle ta 120 kr exkl moms men dom tyckte det var alldeles för dyrt. Jag vet inte riktigt hur mycket man kan gå ner så att båda blir nöjda..

Inläggets betyg
Svara Svara med citat