Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Övrigt

Privatperson som arbetsgivare?

Inlägg 1 av 5

2012-02-29, kl 17:19

bje

bje

Inlägg: 3

Privatperson som arbetsgivare?

Det här är ju ett forum för företagare men jag tänkte att kanske vet någon ändå vad som gäller om en privatperson anställer en annan person och på så sätt blir arbetsgivare (en del företag har säkert startat på det sättet).

Lämplig anställningsform för anställning på 1-2 månader?

Är det några speciella försäkringar som kan vara lämpliga med tanke på sjukdom och arbetsskada?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2012-02-29, kl 17:42

drivrutiner

drivrutiner

Inlägg: 31

Citat:

Ursprungligen postat av: bje

Det här är ju ett forum för företagare men jag tänkte att kanske vet någon ändå vad som gäller om en privatperson anställer en annan person och på så sätt blir arbetsgivare (en del företag har säkert startat på det sättet).

Lämplig anställningsform för anställning på 1-2 månader?

Är det några speciella försäkringar som kan vara lämpliga med tanke på sjukdom och arbetsskada?


Vad jag vet så är arbetsgivare i juridisk mening den som står för F-skatt, försäkringar o.s.v. Som arbetsgivare är du skyldig att följa de avtal och regler som gäller för anställning när du anställer en privatperson.
Ett annat alternativ kunde ju vara att du hyr en konsult-tjänst. Det vill säga han som skall utföra arbetet åt dig lånar elller skaffar en egen f-skatt sedel. Självklart skall man följa lagen om skydd här också men då kan du ju själv komma överens med han som skall arbeta för dig om villkoren.

http://www.drivrutiner.net/program/kontor/bokforing.php -Bokföringsprogram http://www.webbgbg.se -Gratis e-butik

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2012-02-29, kl 20:38

bje

bje

Inlägg: 3

Vad jag förstått (eller missförstått) så måste man registrera sig som arbetsgivare hos skatteverket för arbetsgivaravgift och preliminärskatt.
F-skatt vet jag inte om det behövs?

Problemet är om den anställde blir sjuk. Då måste man som arbetsgivare betala sjuklön för sjukdag 2-14 (0.8 x dagslönen).

Någon som vet mer om detaljerna eller har tips?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 5

2012-02-29, kl 23:07

Lön för mödan

Lön för mödan

Inlägg: 4

Hej
På Skatteverket.se kan du hitta info om vad som gäller skatt i den situation du beskriver. Kolla här http://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteinkomst/inkomster/anlitaenprivatperson.4.d1afd3103d689ac2a80002439.html

Jag vill också tipsa dig om att gå in på Lön för Mödan www.lonformodan.se Här kan du hitta sjuklönelagen och exempel på några kollektivavtal med bestämmelser om sjuklön. Dessutom lönestatistik och löneförmåner och mera.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2017-09-09, kl 08:54

Essin

Essin

Inlägg: 1

Du hittar information om hur man privatpersoner kan avlöna andra privatpersoner på Anställ Privat sök på www.anstallprivat.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat