Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Flöde (pengar) på ren bonnsvenska

Inlägg 1 av 2

2005-01-14, kl 20:59

username

Ada
Madsen

Inlägg: 2

Flöde (pengar) på ren bonnsvenska

Kan någon vänlig själ förklara för mig hur man skulle skatta och i vilka skeden det skulle ske i detta senario?


Jag håller kurs i digitalfoto.
Kursen kostar 450kr ink kursmaterial och fika.
Mina utgifter är
Hyra av projektor =400kr
Fika = 400kr (för mig och kursdeltagarna)
Kursmaterial = 300kr
hyra lokal = 500kr

jag får 10 deltagare på kursen och låter "vinsten" sitta i företaget..

Hur går det till?
jag har läst massor, men saknar de där exemplen på ren svenska så att säga..

Tacksam för svar!

/adam

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2005-01-14, kl 23:23

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Jag utgår från att det rör sig om en enskild firma, skulle det vara ett AB eller en hobbyverksamhet så skulle svaret se annorlunda ut, men då får du fråga igen.

Du kommer att få inbetalningar på 450*10 = 4500. Av detta är 20% moms så din intäkt blir 3.600.
Du kommer att göra utbetalningar på 1.600 kronor totalt varav också dessa har 20% moms alltså är dina kostnader 1.280. Ditt resultat är intäkter minus kostnad, alltså 2.320.
Antag nu att detta är allt du kommer att göra i firman under året, så nu är det dags att göra din deklaration.
Då börjar du med att ange ditt resultat av verksamheten =2.320. Sedan tar du kanske upp ytterligare kostnader, du har t.ex säkert på något vis tagit dig iväg för att hämta och lämna projektorn bla och då tar du upp körersättning med 17 kr milen. För att göra exemplet så lätträknat som möjlligt så säger jag att du har sådana kostnader på 320 kronor så ditt resultat egenligen blir 2.000. Har du nu hela resultatet kvar i bolaget så kan du sätta av det i expansionsmedelfond. Du slipper då att betala skatt privat och egenavgifter på resultatet, istället betalar du expansionsmedelskatt som är 28% av resultatet, här 560 kronor.
Om verksamheten sker 2004 dekarerar du 2005 och betalar ev restskatt senast mars 2006. Restskatt får du om den preliminärskatt du gjort löpande inbetalningar varje månad under 2004 är lägre än den totala skatt du verkligen ska betala.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat