Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Arbete på annan ort - hemresor

Inlägg 1 av 3

2016-12-09, kl 05:58

Halvljus

Halvljus

Inlägg: 1

Arbete på annan ort - hemresor

Hej!
Jag är ny både på forumet och som förtagare. Har jobbat som elingenjör och konsult i 30 år och driver nu eget - enskild firma. Alla mina jobb sker på annan ort, varför jag har traktamenten och/eller resersättning i princip 52 veckor/år.

Det vanligaste arrangemanget som anställd har varit traktamente 7 dagar i veckan och "tysta" hemresor. Någon gång har det varit frågan om traktamente 5 dagar i veckan och i stället milersättning till och från bostadsorten.

Vad som nu tycks vara omöjligt att få ett riktigt svar på är: Får man eller får man inte ta ut 18,50 i milersättning för hemresor varje vecka? D.v.s. varianten med 5 traktamenten/vecka + hemresa. Jag har försökt läsa mig till hur det fungerar, men blir bara förvirrad. Skattemyndighetens egna regler ger vid handen att hemresor inom ett uppdrag INTE är att betrakta som tjänsteresor, varför eventuell ersättning ska beskattas på vanligt vis, samtidigt kan man läsa i samma myndighets "avdragslexikon för privatpersoner" att det går bara bra att göra avdrag för hemresor med 18,50 kr/mil.

Är det någon här som vet hur det förhåller sig?

PS. Sökfunktionen på forumet fungerar inte, så det kan nog hända att ämnet varit uppe tidigare.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2016-12-29, kl 13:21

Balansekonomi

Balansekonomi

Inlägg: 200

Hej! Du får dra 18,50 kr för dina tjänsteresor, detta gör du i din redovisning under konto 5800, motkonto blir 2018 egna insättningar.


Gott Nytt År!

Thomas Bofeldt

Thomas.B.
redovisningskonsult-balans.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2016-12-29, kl 13:26

Balansekonomi

Balansekonomi

Inlägg: 200

Glöm inte att du ska skriva en körjournal där du skriver mätarställning, datum, ärende i vilket syfte du gjort resan, detta ska du göra dagligen då du använt din bil för tjänsteresor. Det kan bli en kontroll från Skatteverket och då måste du kunna visa mil, vilket uppdrag som du haft som kundbesök/arbetsplats för att Skatteverket ska godta dessa avdrag.

Med vänlig hälsning Thomas Bofeldt

Thomas.B.
redovisningskonsult-balans.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat