Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Starta AB och endast ta ut aktieutdelning

Inlägg 1 av 2

2016-11-24, kl 20:11

marcush

marcush

Inlägg: 1

Starta AB och endast ta ut aktieutdelning

Hej,

I dagsläget ser min arbetssituation ut såhär:
Jag har en fast heltidsanställning som ger en lön på drygt 500'000
Jag har en enskild firma som gör en vinst på ca 200'000 per år.

Jag funderar på att ombilda till AB för att kunna få ut mer pengar från mitt företag (lägre skatt).

Är det rätt att min inkomst från min anställning påverkar min rätt att ta ut aktieutdelning i AB. Dvs, jag måste inte ta ut lön från just AB utan den lönen kan komma från vilket företag som helst?

Sen ligger ju schablonbeloppet på ca 160'000 och som jag förstått det får man ta ut 160'000 varje år (så länge ekonomin i företaget tillåter det såklart) även om man inte tar ut en krona i lön (varken från eget företag eller anställning). Dvs, med min situation kan jag iallafall ta ut schablonbeloppet och mer om jag vill.

Jag har sökt men de flesta lever ju på sina företag, jag har det mer vid sidan av så att säga.

Tacksam för svar.
Mvh Marcus

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2016-11-30, kl 17:15

Balansekonomi

Balansekonomi

Inlägg: 200

Hej! Visst, det låter som en sund idé. Du behöver inte ombilda om du inte har massa tillgångar och vilande periodiseringsfonder. stäng den enskilda firman och öppna ett nytt AB. Innan du tar ut någon Aktieutdelning så måste bolaget först betala bolagsskatt.

Med vänlig hälsning Thomas Bofeldt.

Thomas.B.
redovisningskonsult-balans.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat