Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Finansiering & Riskkapital

Andel till ny delägare

Inlägg 1 av 1

2016-10-20, kl 22:16

leon34

leon34

Inlägg: 1

Andel till ny delägare

Hej,
jag har ett företag (AB) tillsammans med 2 andra, vi äger alla 33,3% av bolaget. Vi har jobbat med vår idé utan lön i drygt 1 år och haft 0 intäkter i företaget (och har fortfarande nästan hela startkapitalet på 50k i kassan). Vi kommer nu snart att lansera vår produkt och har dessutom fått ett kapitaltillskott på 2 miljoner av en investerare utan att han tar del av företaget (villkoret för finansieringen är istället att vi vidareutvecklar produkten i en specifik riktning).
Vi letar nu efter en person för att stärka upp vår (väldigt svaga) säljsida och har hittat en perfekt person, med stor erfarenhet av vårt marknadssegment osv.. Min fråga är: Hur stor andel av företaget ska den här personen ha om hon går in på samma villkor som oss (dvs inget löneuttag för tillfället)? Finns det någon praxis angående detta (baserat på vår finansiella situation, tid vi redan lagt in i bolaget osv)? Jag har ingen aning vilken nivå vi ska lägga det första förslaget på så tacksam för all hjälp från mer erfarna!
tack på förhand

Svara Svara med citat