Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Paypal, bokföring och underlag

Inlägg 1 av 1

2016-09-21, kl 23:51

tommyq

tommyq

Inlägg: 1

Paypal, bokföring och underlag

Hejsan

Jag driver en enskild firma och har både gjort och fått betalningar via PayPal. Ofta handlar det om betalningar till utländska företag där det enda underlag man får är kvittot från PayPal. Vad jag har hört så räcker inte det som underlag utan måste kombineras med ytterligare uppgifter. Ifall jag inte kan få ut något vettigt kvitto ifrån företaget, hur ska jag då gå tillväga?

Betalningarna som jag tar emot är oftast mindre summor på 50-200kr men i alla fall inom Sverige. Jag har ett bokföringskonto 1960 tillägnat åt PayPal men jag undrar ifall jag måste bokföra varje inbetalning till mitt PayPal-konto eller om det räcker med att bokföra det som en klumpsumma när jag senare för över pengarna till mitt företagskonto?

Även när det gäller betalningarna jag får så är jag väldigt osäker när det kommer till underlaget. Måste jag utöver det automatiska PayPal-kvittot som kunden får skapa ett eget kvitto och skicka till kunden?

Jag tänker att ifall jag måste använda PayPals kvitto (2 sidor) samt mitt egna så blir det att skriva ut tre papper per transaktion. Detta känns som väldigt mycket pappersarbete (samt pengar på färg och papper) för så pass små summor.

Svara Svara med citat