Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Bokföra egen instättning

Inlägg 1 av 5

2005-01-13, kl 01:44

username

Daniel
Carlsson

Inlägg: 5

Bokföra egen instättning

Hej

Hur gör jag här, jag har "satt in" 3st begagnade datorer, 1 begagnad bildskärm, ett skrivbord mm mm i firman, det sammanlagda värdet är väl runt 6-7 tusen kr kanske något mer, gör jag verifikat på dessa saker ett för varje eller ett som sammafattar allt?

Bokförs det som instättning av eget kapital?



Är helt lost här, tacksam för hjälp

/Daniel

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2005-01-14, kl 18:18

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

vi har haft uppe detta tidigare. Dela upp datorena till ett värde av högst 5000 och skrivbord enl. samma princip. då är det avdragbart direkt. Du ska naturligvis ha så aktuella kvitton som möjligt.
Lars
Start av företag och ekonomistyrning
[email protected]

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2005-01-14, kl 22:01

username

Daniel
Carlsson

Inlägg: 5

Citat:

Ursprungligen postat av:

vi har haft uppe detta tidigare. Dela upp datorena till ett värde av högst 5000 och skrivbord enl. samma princip. då är det avdragbart direkt. Du ska naturligvis ha så aktuella kvitton som möjligt.
Lars
Start av företag och ekonomistyrning
[email protected]



Tack för svar, det är äldre datorer och jag har inga kvitton på dem, men jag har hört nått om att jag kan göra en värdebedömning själv kan det stämma?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 5

2005-01-14, kl 23:17

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Ja, men räkna med att inför kontroll kunna motivera priset. När det gäller dyrare varor ska en opartisk värderingsman gör värderingen men här skulle det kosta mer än varorna är värda, och det finns förmodligen en och annan klok man på skatteverket som anser att man inte kan reta upp företagare hur mycket som helst. När det gäller kontorsmöbler kan du vända dig till mig på [email protected] så kan du få lite tips jag har arbetat med företagsinredning i över 30 år så något gott råd ska jag kunna ge dig.
Lars
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2005-01-15, kl 11:44

username

Daniel
Carlsson

Inlägg: 5

Tack så mycket för svaret!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat