Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Övrigt

Livsmedelsföretag - prissättning och försäljning

Inlägg 1 av 4

2016-03-02, kl 19:39

Filijoxan

Filijoxan

Inlägg: 2

Livsmedelsföretag - prissättning och försäljning

Hej!

Jag planerar att starta ett företag som producerar livsmedel. Jag har några frågor som jag behöver svar på för att kunna färdigställa min affärsplan och budget.

Hur beräknar jag mitt försäljningspris till återförsäljare, grossist och slutkund?

Hur prissätter jag samma produkter i en eventuell egen webbshop?

Är det återförsäljaren/grossisten som betalar frakten?

Hur får man sina produkter inköpta av de stora matkedjorna?

/Filijoxan :)

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2016-03-10, kl 12:38

AnderssonM

AnderssonM

Inlägg: 5

Hej,

jag har jobbat på livsmedelsbutiker och har hygglig insikt kring detta.
När det kommer till frakt så är det en förhandlingssak. Det går att förhandla att butiken betalar frakt men ofta när nya aktörer ska slå sig in så brukar de ha gratis frakt.

När det kommer till marginalerna skulle jag räkna baklänges.
Din återförsäljare behöver en marginal på 30-50% beroende på vad det är för produkt. Du vill sannolikt ha 50 % marginal i din tur.

När det kommer till att sälja via hemsidan skulle jag rekommendera att ha samma prissättning som din återförsäljare då du vill vårda dessa återförsäljare och inte ta kunder från dom.

Att komma in på de stora kedjorna kan vara svårt. Det lättaste brukar vara att sälja direkt till de butiker som är franchisebutiker för att sedan försöka skapa ett avtal med centralenheterna.

Hoppas detta hjälper något.

AnderssonM
https://www.contitude.com/sv-se/

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2016-03-18, kl 12:45

Filijoxan

Filijoxan

Inlägg: 2

Tack så jättemycket AnderssonM!

Finns det någon ungefärlig standard för hur många procent återförsäljaren behöver i marginal? Om jag inte vet vad återförsäljaren vill ha i marginal kan jag inte räkna baklänges och samtidigt styra utpriset för att kunna konkurrera och inte bli för dyr till slutkund.
Alltså typ:

Mejerier ~20% (?)
Torrvaror ~35% (?)
Godis ~10% (?)

Hur löser man bäst frakten till ÅF när det gäller kyl- och frysvaror?

Kan det vara intressant att ta fram mindre samples av mina produkter och skicka till ÅF?
Bör jag försöka träffa ÅF personligen för att pitcha, erbjuda samples?


:)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2016-03-18, kl 15:38

AnderssonM

AnderssonM

Inlägg: 5

Hej,

Självklart vill kunden ha så hög marginal som möjligt och det kommer säkerligen vara speciellt viktigt när du ska slå dig in på hyllorna.
Kan du pitcha att det är högre marginal med dina produkter så är det ett viktigt argument.

Mejeri och frysvaror är generellt sätt låga marginaler kring 20-30 %
När det kommer till kolonialvaror så är det lite högre kring 30-40 %
Godis ligger kring 40 %.

Dock ska det sägas att det är olika från butik till butik, beroende på storlek och hur dom valt att profilera sig.

Jag kan inte svara hur man bäst löser frakten på kyl och frysvaror. Det är mer än vad jag kan.

Jag skulle absolut ta fram mindre samples av produkterna och ge i samband med ett personligt möte.
Många säljare bara går rakt in på butiken och frågar efter ansvarig och hoppas att få 5 minuter. Det är nog det mest effektiva även för dig.

Om jag skulle vara du och vill ha en ny produkt till ÅF skulle jag erbjuda demos då du eller någon du anställer får stå och erbjuda kunder som går i en butik att prova produkten och sälja samtidigt. Det ger ofta en bra indikation på om det är en produkt som kommer sälja eller inte. I samband med demo kan du också visa ÅF att du kan sälja xxxx st under en dag och att du då borde få ha en plats hos ÅF.

Hoppas jag har besvarat en del frågor.

AnderssonM
https://www.contitude.com/sv-se/

Inläggets betyg
Svara Svara med citat