Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Uppskov och egenavgifter.

Inlägg 1 av 5

2005-01-12, kl 18:13

username

Mattias
Jansson

Inlägg: 4

Uppskov och egenavgifter.

Hej!
Jag startade en enskild firma i November 2004 och fick uppskov med skatten till Mars 2005.
När jag registrerade mig för F-skatt så var jag en aning optimistisk på inkomsterna, samt att jag inte gjorde något avdrag för egenavgifter. Vad jag förstår så skall det bara vara att skicka in en ändringsanmälan till SKM och så långt borde allt vara rätt..?

Men nu börjar jag bli lite orolig..
till problemen:

1. Vad händer i Mars? Kommer det en räkning för tiden November-04 till Mars-05? I sådana fall, vad beräknas den på? Den tidigare beräkningen, den nya beräkningen, eller blir det gammla beräkningen tills jag ändrat o sen den nya? Jag har angivit det förlängda räkenskapsåret i ändringsanmälan dvs Nov-04 - Dec-05.

2. Finns det något bra sätt att räkna ut vad det blir för månadskostnad för egenavgifterna? Har haft: 50% av intäkt / 12 : som riktmärke, men stämmer det hyffsat eller är det helt galet? finns det någon sida där man kan räkna ut det korrekt, eller något program kanske?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2005-01-12, kl 18:14

username

Mattias
Jansson

Inlägg: 4

ehrrm...Glömde tacka av...

Mvh

Mattias

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2005-01-12, kl 19:52

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

SKM räknar ut en total summa som du ska betala in under ett år och delar sedan upp inbetalningen på 12 månader. När du får uppskov 3 månader i början innebär det istället att den totala summan istället delas på 9 månader. Lite mer att betala varje gång istället alltså, men det är inte så att du får ett jättebelopp första gången. Eftersom debiteringen inte är satt ännu så är det nya beräkningen som kommer att gälla när du ska betala första gången.
Fråga 2 är svår att svara på men jag tror att det som vanligt är lite terminoogi som skiljer oss åt. Egenavgifterna kan aldrig bli 50% av intäkterna det är ett faktum. Om du med egenavgifter istället menar den f-skatt du ska betala som avser både egenavgifter och din privata skatt så börjar vi närma oss sanningen. Däremot är det inte intäkterna du ska räkna det på utan resultatet. Intäkter är de pengar som kommer till företaget för de tjänster eller varor du säljer men sedan har du ju också kostnader som dras bort innan du kommer fram till ett resultat i företaget. Räknar du med en betalning som ligger på ungefär 50% av detta resultat så är det nog rätt rimligt antagande att F-skatten hamnar där någonstans. Var sedan den slutliga skatten hamnar beror sedan på hur resultatet verkligen blev och hur duktig hjälp du får med din deklaration.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 5

2005-01-13, kl 18:15

username

Mattias
Jansson

Inlägg: 4

Tackar för snabbt svar. Nu kan jag sova gott igen!

Angående fråga 2 så är det f-skatten jag menade och även resultatet som jag grundade min beräkning på, så således borde jag ligga hyggligt till med beräkningarna.

Mvh

Mattias

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2005-01-14, kl 18:07

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

I och med att du driver företag finns det förmodligen en del kostnader. Det får man fortfarande dra av i Sverige, även om dom minskar stadigt.
Lars
Start av företag och ekonomistyrning
[email protected]

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat