Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Import inom EU alt. icke EU

Inlägg 1 av 2

2005-01-11, kl 00:09

username

Kristoffer
Lindgren

Inlägg: 15

Import inom EU alt. icke EU

Jag kommer att köpa in en produkt som ursprungligen kommer från USA. Säg att produkten kostar 10USD.
I holland finns det ett företag som redan jobbar med samma produkt. Detta företag har exlusivitet i bla Holland. Jag får exlusiviteten om jag är redo att hosta upp lite mer pengar än jag har möjlighet till för tillfället.
Detta företag i Holland kan tänka sig att köpa in alla enheter som krävs för exlusivitet och genom ett avtal oss emellan skriva över den till mig. I detta fallet köper jag direkt från Holland (som ju då har "huvud"exlusiviteten för Sverige) där det finns redo på lager samt att mitt pris då skulle bli ca 8USD. Det lägre priset kan jag få pga att de köper in en större kvantiteter och därmed får bättre rabatt.
I detta fall så kommer jag alltså att få ett pris på 8USD inkl tull och Holländsk moms(19%). På det behöver jag endast betala frakt från Holland till Sverige istället för USA-Sverige.
Köper jag direkt från USA så blir det 10USD EXL moms och tullavgifter + frakt från USA.
När man ser på det så verkar det vara en toppendeal. Nackdelen är att jag ej har "huvudexlusiviteten" utan jobbar egentligen för det Holländska företaget och säljer för dem. Ett avtal kan ju alltid sägas upp eller? Och om det vill sig illa och de vill säga upp avtalet av någon anledning så står man där..
Vad kan man tänkas ha för lösning på detta? Är det en stor fördel att ta det ifrån Holland och slippa betala moms samt tullavgifter?
Jag vill egentligen ha exlusiviteten själv för detta är en fantastiskt produkt.
Tacksam för tips och råd!
Mvh,
Kristoffer

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2005-01-14, kl 17:50

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Avtal kan alltid sägas upp, så varför inte ta från Holland, Ett bra samarbete säger man inte upp utan utvecklar. Lägg ändå inte allt för mycket pengar så att du skuldsätter dig.
Lars
Start av företag och ekonomistyrning
[email protected]

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat