Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Moms redovisningen.

Inlägg 1 av 3

2014-01-28, kl 14:46

maggan62

maggan62

Moms redovisningen.

Sitter här och ska försöka fatta momsdeklarationen för första gången. Jag har hjälp av en redovisningsbyrå men får inte tag i henne på några dagar, dessutom vill jag gärna lära mig. I ruta "05" skriver jag det jag sålt utan moms ?? I ruta "10" skriver jag momsen på det jag sålt ?
I ruta"48" skriver jag momsen på det jag köpt in ? Har jag fattat rätt då ? sen räknar man ut om man ska betala eller få tillbaka ? Vad är omvänd skatteskyldighet ?
Tacksam om någon kan svara mig :)

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2014-02-07, kl 16:31

Countnetföretag

Countnetföretag

I ruta 05 skriver du din försäljning utan moms inräknad. I ruta 10, 11 eller 12 skriver du in momsen på din försäljning. Vilken ruta du ska använda beror på momssats, oftast är det ruta 10. I ruta 48 skriver du in momsen på företagets inköp. Sedan tar du summan du skrev i ruta 10 minus summan i ruta 48. Svaret skriver du in i ruta 49, blir det ett negativt belopp får du tillbaka pengar och blir det positivt belopp ska du betala det till Skatteverket.

Normalt är det säljaren som betalar in momsen men vid omvänd skattskyldighet är det köparen som betalar momsen. Om ditt företag köper något som omfattas av omvänd skattskyldighet behöver du inte betala moms på inköpet utan du ansvarar istället själv för att betala in momsen. Omvänd skattskyldighet tillämpar man t.ex. vid vissa byggtjänster samt vid inköp från annat land inom EU.

Hoppas det klarnade lite :)

www.countnet.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2014-10-10, kl 05:00

Momsens

Momsens

På den här sidan finns detaljerad info om omvänd skattskyldighet, hur man fyller i momsrapporterna och hur man konterar och bokför händelser med omvänd skattskyldighet:
http://www.momsens.se/eu-moms
Du hittar även länkar till vad du behöver skriva på fakturan om du fakturerar utomlands eller vad du ska kontrollera på fakturor du själv får från utländska leverantörer.

MrEurodisco

Inläggets betyg
Svara Svara med citat