Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

Återförsäljare - tips och råd

Inlägg 1 av 2

2014-09-19, kl 10:23

sarajosefin

sarajosefin

Återförsäljare - tips och råd

Hej!

Jag säljer bland annat posters som jag själv designar och tillverkar i en webbutik. Jag har nu blivit kontaktad av en återförsäljare som är intresserad av att köpa in några av mina varor. Jag behöver lite tips och råd kring detta:

1. Vad är rimligt att sälja mina varor för? Säg att jag tar 125:- när jag säljer själv, alltså 100:- exkl moms, är det rimligt med 50% då, alltså 50 kronor?
2. Om återförsäljaren är ett utländskt företag, ej EU, är det något speciellt annat att tänka på? Något vad gäller moms? tull?
3. Är det jag som bör stå för frakten?
4. Förstår att det kan vara väldigt olika, men kvantiteter, vad kan vara rimligt som minimum-order?

Är helt grön på detta så är tacksam för svar på mina frågor, och även andra tips och trix!

sarajj

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2014-09-28, kl 18:26

PeterK

PeterK

UPA:
1. Vad är rimligt att sälja mina varor för? Säg att jag tar 125:- när jag säljer själv, alltså 100:- exkl moms, är det rimligt med 50% då, alltså 50 kronor? Pålägg på 35% på vad det kostar dig är rimligt om det är STORA mängder - då skall du även lägga på en summa för att du utför designen. För mindre mängder skall du ta mera.
2. Om återförsäljaren är ett utländskt företag, ej EU, är det något speciellt annat att tänka på? Något vad gäller moms? tull? Utanför EU exporterar du momsfritt. Du skall deklarera värdet på försändelsen i en följesedel, det du säljer för. Mottagaren betalar moms och tull i sitt land. Inom EU är det lite andra regler.
3. Är det jag som bör stå för frakten? Inte nödvändigtvis, utan du kan ange att frakt tillkommer, men hjälp köparen att få lägsta möjliga fraktpris.
4. Förstår att det kan vara väldigt olika, men kvantiteter, vad kan vara rimligt som minimum-order? Om det krävs att du trycker upp en ny upplaga och det finns minimum hos tryckeriet så kanske du skall ha tryckeriets upplaga som minimum. Annars är det bra att inte ha minimum men ta mer betalt för mindre mängder och kanske en administrationsavgift per order så att det lönar sig för mottagande företag att köpa större mängder men låter dom både testa och lägga mindre beställningar om det fungerar bra för dem.

Peter K

Inläggets betyg
Svara Svara med citat