Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 3 av 4

1 2 3 4
Forum Affärsidéer

Lokal "företagskatalog"

Inlägg 21 av 32

2014-09-10, kl 19:28

Glassicura

Glassicura

Inlägg: 88

Et bra namn som även letar lite mot det som du vill - kunne vära Cityportalen.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 22 av 32

2014-09-10, kl 19:37

ijet

ijet

Inlägg: 38

När jag kom på vårat namn på webbshoppen. (ijet) så tog jag mina initialer (JE) och efter som jag skulle sälja blandannat it saker provade jag mig fram. Jeit hade varit lite konstigt och itje. Så då blandade jag bokstäverna till I je T. Då fick jag med it även fast det inte märks.

Jimmie Eriksson

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 23 av 32

2014-09-10, kl 21:20

Gussman17

Gussman17

Inlägg: 9

Citat:

Ursprungligen postat av: Glassicura

Et bra namn som även letar lite mot det som du vill - kunne vära Cityportalen.se



Citat:

Ursprungligen postat av: ijet

När jag kom på vårat namn på webbshoppen. (ijet) så tog jag mina initialer (JE) och efter som jag skulle sälja blandannat it saker provade jag mig fram. Jeit hade varit lite konstigt och itje. Så då blandade jag bokstäverna till I je T. Då fick jag med it även fast det inte märks.



Tänkte typ. Lokalt.se, Lokalhandel.se men tyvärr båda upptagna. Lokalhandel hade varit ultimat. Får tänka vidare.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 24 av 32

2014-09-10, kl 21:25

ijet

ijet

Inlägg: 38

Aa det där med namn är svårt. Om du inte hittar något passande med ordet lokalt i sig får du fantisera ihop ett namn som inte är relevant, men som är lätt att komma ihåg. Tex Eniro eller jysk.

Jimmie Eriksson

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 25 av 32

2014-09-10, kl 23:27

Gussman17

Gussman17

Inlägg: 9

Citat:

Ursprungligen postat av: ijet

Aa det där med namn är svårt. Om du inte hittar något passande med ordet lokalt i sig får du fantisera ihop ett namn som inte är relevant, men som är lätt att komma ihåg. Tex Eniro eller jysk.



Verkligen.


Tanken för designen på sidan är något liknande som detta, inte själva utseendet men själva upplägget.

http://i.imgur.com/eQrEv4I.jpg?1


Det första man ska se är en stor slide, där företag får betala för att synas. Sedan även direkt kan man söka på Kategori och "ort" inom kommunen och avstånd från där man är.

Sedan ifall man scrollar ner på sidan, ska det komma upp alla kategorier, men istället för Vehicles, Services, real estetes etc ska det stå t.ex. frisör som rubrik och alla salonger under, samma med alla andra brancher.

Sedan en snygg fot, där det står about ska det vara en kort förklaring vad min sida har för syfte. Där det står "Featured ads" kan det vara reklam från hela Sverige alltså typ ijet som ett exempel, eller andra som är intresserade.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 26 av 32

2014-09-10, kl 23:47

Glassicura

Glassicura

Inlägg: 88

Gussman

Jag givar upp

Din tanka fick jag redan för 11 år sen och har syslat med detta djybt .. och hade ingan svårhet med detta - jag har

Du lysnar jo inte .... slutta med att tänka på namn, som har med lokal eller handel att göra - du kommar att försvinna bort.

Din kreativitet är inte stor och ingan kan leva bare av en tanka...

I fall för mig är din tanka mycket gammal.. och jag kunna ta min tanka fram från lådan och göra den klar till 2014 model om jag vill - och på en vecka är den klar till 2014.

Tyvärr Gusmann jag tror inte på att du klare dit projekt p.g.a att du inte har den fleksibla tillgång i tankasättet som projektet krävs.

Just nu står du bare på et ben och inte stabilt

I pokar språk är du fisk, som betyder att denna tror oavset hur doms kort är att dom är bästa . men förlorer alt.

Men klart att jag gillar dit troende











Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 27 av 32

2014-09-10, kl 23:56

Gussman17

Gussman17

Inlägg: 9

Citat:

Ursprungligen postat av: Glassicura

Gussman

Jag givar upp

Din tanka fick jag redan för 11 år sen och har syslat med detta djybt .. och hade ingan svårhet med detta - jag har

Du lysnar jo inte .... slutta med att tänka på namn, som har med lokal eller handel att göra - du kommar att försvinna bort.

Din kreativitet är inte stor och ingan kan leva bare av en tanka...

I fall för mig är din tanka mycket gammal.. och jag kunna ta min tanka fram från lådan och göra den klar till 2014 model om jag vill - och på en vecka är den klar till 2014.

Tyvärr Gusmann jag tror inte på att du klare dit projekt p.g.a att du inte har den fleksibla tillgång i tankasättet som projektet krävs.

Just nu står du bare på et ben och inte stabilt

I pokar språk är du fisk, som betyder att denna tror oavset hur doms kort är att dom är bästa . men förlorer alt.

Men klart att jag gillar dit troende



Namn är ju inte ens något som jag lagt någon stor tanke bakom, och inte på något sätt bestämt och inte ens det första som behöver göras. Just nu är det ju allt i det stadiet där jag kommer med 1000 idéer för att sedan framföra till företag och andra personer med stor kunnande för att fila ner de 1000 idéerna till det bästa.

Så förstår inte riktigt vad kritiken kommer ifrån, sedan att du gjorde samma ide i Danmark för 11 år sedan säger inte värst mycket. Du har ingen aning hur klimatet är i just min kommun, inte heller vilka butiker lokaltidningar och annat.

Kommun själva, alltså politikerna och företagarna i min kommun har gemensamt skapat ett litet "kort" så man får rabatt ifall man har detta kort, byggt om hela centrum för 10 miljoner allt för att främja handeln i vår relativt lilla kommun för nästan alla åker till storstäder runt om. Det är _Därför_ jag tror på just min kommun, sedan står det i trådstart att tanken är inte att detta är mitt levebröd. Utan bara ett projekt vid sidan om min 75% tjänst på ett företag.

En gemensam sida där alla kommunens företag kan bygga upp ett skyltfönster är ett MÅSTE i vår kommun för att främja folk att handla i vår ort istället för åka till en stad på 100 000-500 000 invånare.

Jag tror våra företagare vet om klimatet i kommunen och de allra flesta kommer vara positiv till en driven person som vill lyfta fram just vår kommun.

Ungefär så känner jag om hela projektet.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 28 av 32

2014-09-11, kl 12:29

ijet

ijet

Inlägg: 38

Jag tycker att din idé är väldigt bra. Helst nu när du förklarat hur det ligger till i din kommun. Jag tror att många i din kommun kommer vara villiga att vara med. Och på så vis kommer du få in tillräckligt med pengar för att eventuellt expandera till fler kommuner. Men du måste inte göra det. Huvudsaken är att ifall du gör det. Se till att inte lägga all tid på det. Utan lägg kanske 25-40% av din tid inom företaget på att expandera. Så att dina befintliga kunder stannar och inte känner att du bara fokuserar på att expandera istället för att hjälpa dom och förbättra det befintliga.

Hoppas du förstår hur jag menar. Lite svårt att förklara allt.

Jimmie Eriksson

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 29 av 32

2014-09-11, kl 23:16

Glassicura

Glassicura

Inlägg: 88

Gusmann

Du kan inte leva på din egen kommun med dit projekt. Du kommar till att göra stora markedförings kostnad till dina gran kommun o.s.v.

Om du inte kan göra alt ensamt då vill du tjäna mindra , om du leverer tidninger till folk - kanske mycket mindre faktisk

Min kommun har också kort / stan har kort

Jag har jobbat ungefär i 1½ år med precis samma projekt som du, och jag vet vad som krävs

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 30 av 32

2014-09-11, kl 23:23

ijet

ijet

Inlägg: 38

Citat:

Ursprungligen postat av: Glassicura

Gusmann

Du kan inte leva på din egen kommun med dit projekt. Du kommar till att göra stora markedförings kostnad till dina gran kommun o.s.v.

Om du inte kan göra alt ensamt då vill du tjäna mindra , om du leverer tidninger till folk - kanske mycket mindre faktisk

Min kommun har också kort / stan har kort

Jag har jobbat ungefär i 1½ år med precis samma projekt som du, och jag vet vad som krävs



Som trådskaparen redan skrivit, han startar inte detta företa för att leva av det. Det är nog mer av ett projekt på sidan av ett jobb. Eller en hobby verksamhet. Han är inte ute efter att tjäna miljoner första året. Jag tror att han är ute efter att skapa en efterfrågan eller behövd tjänst/katalog.

Låt honom göra det på sitt vis.

Jimmie Eriksson

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Sida 3 av 4

1 2 3 4