Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 1 av 4

1 2 3 4
Forum Affärsidéer

Lokal "företagskatalog"

Inlägg 1 av 32

2014-09-07, kl 12:37

Gussman17

Gussman17

Inlägg: 9

Lokal "företagskatalog"

Tänkte börja knepa på ett projekt. En hemsida där alla företag i kommunen får abonnera på en "profil" där de kan lägga ut erbjudanden, öppettider, telefonnummer, karta, bilder på nytt, information ifall det är något speciellt som hänt, lägga ut bilder etc,etc.

Inte riktigt pratat med företag än vad de är villiga att betala. Men tänkte på ett ungefär:

49kr/månad bara finnas med med en bild, öppettider, hitta oss, och telefonnummer.
99kr/månad kan även lägga ut erbjudanden, flera bilder.
149kr/månaden främst för restauranger där de kan lägga ut matsedlar.

Sedan även för ett engångspris för säg ca 499 kr får man "promota" sitt erbjudande så det hamnar i en slideshow på första sidan, under avtalad tid.

Ska hålla lite möten med företag och fråga vad de är villiga att betala för denna marknadsföringsmetoden. Ger även konsumenterna en samlad sida för alla lokala företag. Tror verkligen på detta. Har märkt det själv när man ska ut och äta i kommunen, det finns ingenstans där man kan se dagensrätt, öppettider eller telefonnummer. Man får googla på enskilda företag ringa dem och fråga vad deras dagens är, extremt osmidigt. Vore perfekt ifall man kunde gå in på denna sidan och sedan avgöra vad man ska äta och vilka restauranger som har önskad öppettid.

Men hur gör en lekman enklast sidan? Såg att wordpress 4.0 kom nyss, kanske köpa ett stilrent tema och bygga på därifrån? Företag som är stabila och snabba att hosta server? Testat binero sedan tidigare men var inte nöjd med deras prestanda dock bra kundtjänst, kanske bättre nu? De har ett "företagspaket" för 158kr/månad kanske kan vara något?.

Kommunen har t.ex. över 30 stycken frisörer, kan tänkte mig att de vore glada med en sida där de kan expandera sig till nya kunder med erbjudande eller bara visa att de finns?! Detta är ju extremt små pengar för ett företag som troligen omsätter i miljonklassen, billigare marknadsföring kan de inte få, tror ni företagen är intresserad?

Sedan sista frågan, vilket bolagsform ska man starta? Jag är själv skaparen men ska ha hjälp med det grafiska och design av en kompis. Starta enskilt bolag för att sedan anställa honom? Dock är det inga pengar det handlar om, iallafall i början allt ska återinvesteras i företaget. Har annat jobb vid sidan om.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 32

2014-09-09, kl 13:31

Glassicura

Glassicura

Inlägg: 88

Hej från en Dansk

Det som du syslar med nu, började jag med i Danmark redan kring 2003.

Min potal skulle heta Byens Info och den skulle tilverkas till att fungere i Hela Danmark - men uppdelat i Kommuner.

P.g.a. att jag skulle ha hela Danmark,kunne jag ockso ha dom jätta stora företag på min portal.
Altså skulle dom stora företag ockso hittas på de lokale kommun sidar.

Jag var bl.a. i kontakt med direktören för Shell i Danmark. Första kontakt tackede han nej, men jag gav inte upp och skrev då i en mail till han på vilket kreativ sätt Shell kunne använde detta - Då svarede han om jag hade tid till ett möta den 31 maj kl. 11 :-)

Jag skrivar dette p.g.a. att dit projekt kan ha en chans till att leva - men du måste vära individuel kreativ och skaba behov hos dina " kund" - företagerne tänkar inte själva. Även direktören för Shell kunne inte det.

På den tid hade jag ett grafisk företag och många av mina kunder ville vära med.

Jag pratede ocko med direktören i min bank och berättede hur dom kunne använda en minisita ( som det heter) Dom skulle betale kr. 275 pr. månad p.g.a. doms placering på sidan var anderlunde. Direktören tyckte att det var billigt och jag hade skabat ett behov hos ha och han ville vära med, men han måsta ha accept från huvedkoncernen.

Huvedkoncernen ville inte p.g.a. att dom inte kunne kontrollere vilke andre som kunne hittas på siden. Dom sa att där kunne f..eks vära prostituerende på sidan ( detta är ett lagligt yrke i Danmark ).

En viktig sak är hur din sita / portal fungerer. Där måste vära en menu som heter Nyheter eller lignande.
Här skal alla dom, som har gjort ändringer på doms minisiter komma fram = snapt övarblick.

Om du skal ha en chanc måste denne portal inte vära död, men den skal vära levande.

Min tanka var att göra ett samarbeta med en lokal freelance journalist, som gick på gatan och gör interviews + bild och iblant på telefonen.
Här kunne denne göra lokala frågar, som en tidning inte vill eller vågar...

Kring pris var det min tanka kring kr. 75 pr, månad och betalas 6 månader förut.
Pris för inte commiciella = föreninger m.v. skulle vära hälften.

Det är ingan fel att börja med billige pris - och ingan svårhet att höja priserne sen om dit produkt fungerer bra.

/ Henrik




Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 32

2014-09-09, kl 20:33

ijet

ijet

Inlägg: 38

Hej. Jag som bedriver min verksamhet på internet hur profilerar jag mitt företag hos dig? Om du har någon bra lösning på det. Så kan detta funka. Jag skulle gärna bli medlem hos er och marknadsföra mitt företag. Hör av dig om du startat.

Mvh Jimmie

Jimmie Eriksson

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 32

2014-09-09, kl 20:39

ijet

ijet

Inlägg: 38

Svar på frågan om hur du ska starta ditt bolag. Mitt tips. Starta en enskild firma. "Anställ honom inte" med det menar jag att du betalar honom som en frilansande grafisk designer. För att göra detta krävs det att ni båda reggar er på en frilans hemsida. Mitt tips. Freelancer.com. Du lägger ut en annons t.e.x "behöver hjälp med grafisk design. Enbart av svensk talande" din kompis lägger ett bud på att han vill göra jobbet. Han bjuder det pris ni kommit överrens om innan. Sen accepterar du hans bud. Och Freelancer.com ber dig betala honom. Sen när det är skett kan han göra jobbet. Obs jag tror att detta är skattefritt men jag vet inte riktigt.

Mvh Jimmie

Jimmie Eriksson

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 32

2014-09-09, kl 22:12

Glassicura

Glassicura

Inlägg: 88

Jimmie ...ingat är skattefrit och i frilans finans utbetalning ingår skatteupkrävningen.

Mit svar på bolag är klart ockso ett enskild firma och ett annat svar är att du kommar aldrig till att anställa din kompis.

Du skrivar att du är skabaren, men det är du inte bare p.g.a. att du har en idé - skabaren / utvickleren är faktisk din kompis, som gör dina tankar till verklighet.

Du kommar inte heller till att lyckas med dit projekt, om du bare har en kommun - i dette fall skal du tänka stort och tänka hela Sverige steg för steg.

Som jag skrev tidigare är din tanka absolut inte ny för mig och jag vet alt om denna - jag vet ockso att du inte kan tjäna mera än kanske till 20.000 till 25.000 pr. månad på en vanlig storlek kommun pr, månad och sen skal din kompis ockso ha lön som gör att du måste betala kanska kr. 10.000 och därför har det ingan mening att anställe din kompis.

Du skal göra din kompis till partner kanske 50 / 50 eller 60 /40 och jaga alla kommun i Sverige - om vi säger 200 kommun gångar 20.000 = 4 million pr. månad,,, detta är bra business.

Tänk stort och vära inte snåll

Vär ydmyg och tänk inte att du är skabaren - du har bara en idé som har ett värde på nul kronar just nu.







Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 32

2014-09-09, kl 22:14

Glassicura

Glassicura

Inlägg: 88

Tror inte att Gussman fölger med .. här

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 32

2014-09-09, kl 22:16

ijet

ijet

Inlägg: 38

Glassicura okej jag trodde det var skattefritt på Freelancer.com. Men det är som du säger dom borde bli partners. Vet du om det finns någon sån här "företagskatalog" i Sverige?

Mvh Jimmie

Jimmie Eriksson

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 32

2014-09-09, kl 22:17

ijet

ijet

Inlägg: 38

Det är synd han har en bra idé...

Jimmie Eriksson

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 32

2014-09-09, kl 22:34

Glassicura

Glassicura

Inlägg: 88

Jag har set denna ide komma fram då och då i Sverige, men ingan har lyckas med detta p.g.a dom tänkar fel.
Alle glömmar bort marknadföring och skaba behov hos tittarne . = amatör

Om du har läst mit långa inläg - då försökta jag att utvikla samma i redan 2003 - men jag förlorade några milioner på något annat och kom aldrig på riktig i gång.

I dag kan jag ta min liten gamla babis tanka fram från lådan och börja om - men nu finna annat nyt för mig,,,, men kanske jag gör det en dag även...jag inte har lust nu .



Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 32

2014-09-09, kl 22:42

ijet

ijet

Inlägg: 38

Okej. Det var synd. Om du startar något sånt här hör gärna av dig till mig. Mvh Jimmie

Jimmie Eriksson

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 1 av 4

1 2 3 4