Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Affärsidéer

Har en fråga !

Inlägg 1 av 8

2005-01-09, kl 22:01

username

Marcus
Lezon

Inlägg: 15

Har en fråga !

Tänker starta en liten e-butik med barn kläder 0-5,
Tänker importera från Polen

Hur går det till med momsen ?

Svara gärna !

Markus

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 8

2005-01-10, kl 20:29

username

Gunilla
Lundkvist

Inlägg: 4

Citat:

Ursprungligen postat av:

Tänker starta en liten e-butik med barn kläder 0-5,
Tänker importera från Polen

Hur går det till med momsen ?

Svara gärna !

Markus

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 8

2005-01-10, kl 20:32

username

Gunilla
Lundkvist

Inlägg: 4

Det ska väl vara som om du handlar från en svensk leverantör eftersom Polen är med i EU. De du kanske kommer få göra är att fylla i ett s.k intrastat, men det beror på summan du köper in för. Om jag vore som dig så skulle jag ta den lilla kostnaden och ringa en revisor för att dubbel kolla. Lycka till

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 8

2005-01-10, kl 21:18

username

Marcus
Lezon

Inlägg: 15

Citat:

Ursprungligen postat av:

Det ska väl vara som om du handlar från en svensk leverantör eftersom Polen är med i EU. De du kanske kommer få göra är att fylla i ett s.k intrastat, men det beror på summan du köper in för. Om jag vore som dig så skulle jag ta den lilla kostnaden och ringa en revisor för att dubbel kolla. Lycka till



Tack karlisabella !

Markus

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 8

2005-01-12, kl 08:26

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Intrastat fyller man bara i när man säljer till EU-länder så det är inget du behöver bry dig om. De fkturan du får från det Polksa företaget kommer inte att ha någon moms på fakturan såvida du har uppgett ditt organisationsnummer till det företag du handlar av. Du ska sedan redovisa både utgående och ingående moms på detta köp till svenska skattemyndigheter, inget att betala men ska alltså ändå redovisas. När sedan det polka företaget fyller i sin intrastat-rapport så kan man genom denna se vilka företag som detta bolag sålt till och följdaktligen också kontrollera att dessa tagit upp momsen på inköpen.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 8

2005-01-12, kl 10:21

username

Marcus
Lezon

Inlägg: 15

Citat:

Ursprungligen postat av:

Intrastat fyller man bara i när man säljer till EU-länder så det är inget du behöver bry dig om. De fkturan du får från det Polksa företaget kommer inte att ha någon moms på fakturan såvida du har uppgett ditt organisationsnummer till det företag du handlar av. Du ska sedan redovisa både utgående och ingående moms på detta köp till svenska skattemyndigheter, inget att betala men ska alltså ändå redovisas. När sedan det polka företaget fyller i sin intrastat-rapport så kan man genom denna se vilka företag som detta bolag sålt till och följdaktligen också kontrollera att dessa tagit upp momsen på inköpen.



Hej igen!

Rätta mig om har fel:

Eftersom jag tar varan på min firma med organisationsnummer , behöver jag inte betala den polska momsen 22 % , och då jag redovisar ingående moms 0 kr till skattemyndigheter och 25% utgående moms , och den utgående momsen ska betalas in till skattemyndigheter.

Rätta mig om jag har fel

Mvh Markus

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 8

2005-01-13, kl 15:14

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Hej igen!

Rätta mig om har fel:

Eftersom jag tar varan på min firma med organisationsnummer , behöver jag inte betala den polska momsen 22 % , och då jag redovisar ingående moms 0 kr till skattemyndigheter och 25% utgående moms , och den utgående momsen ska betalas in till skattemyndigheter.

Du betalar inte den polaka momsen utan får fakturan utan moms. Sedan redovisar du utgående moms på 25% i Sverigen men OCKSÅ ingående moms på samma belopp så du ska inte betala något alls.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 8

2005-01-13, kl 21:30

username

Marcus
Lezon

Inlägg: 15

Citat:

Ursprungligen postat av:

Hej igen!

Rätta mig om har fel:

Eftersom jag tar varan på min firma med organisationsnummer , behöver jag inte betala den polska momsen 22 % , och då jag redovisar ingående moms 0 kr till skattemyndigheter och 25% utgående moms , och den utgående momsen ska betalas in till skattemyndigheter.

Du betalar inte den polaka momsen utan får fakturan utan moms. Sedan redovisar du utgående moms på 25% i Sverigen men OCKSÅ ingående moms på samma belopp så du ska inte betala något alls.




Nu fattar jag

Vad skulle vi göra utan dig Karinj.

Tackar

Inläggets betyg
Svara Svara med citat