Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Fakturera timmar till företag exkl moms? Leasing?

Inlägg 1 av 3

2014-04-05, kl 19:16

username

Medlem
#45435

Inlägg: 6

Fakturera timmar till företag exkl moms? Leasing?

Hej!
Är ny inom företagande och har startat en enskild firma, så skulle behöva ha lite hjälp med några frågor.

1. Jag skall "hyra ut mig själv" till en bekant, inom byggbranschen, och hjälpa honom lite på hans uppdrag han är på.
Mitt mål är att göra 8tim/v, dvs ca 32tim i månaden åt honom. och skall å fakturera de timmarna.
Fakturerar jag timpeng x 32 tim inklusive moms, eller är det alltid exkl moms jag skickar iochmed att det är
ett företag jag fakturerar? (Jag har räknat med att jag vill 250kr/tim exkl moms, men om jag sagt 250kr till han, kan han tro att det kan va inkl moms? eller pratar man alltid exkl moms?)

2. målet är att göra som sagt 32tim /mån åt honom, vilket blir 32x250kr= 8000kr exkl moms.
jag skulle vilja ha två olika räkneexemel här pga att jag funderar på leasa en bil. men vet ej om jag ska göra det privat eller via företaget.
Om jag tar ut dessa 8000kr som LÖN varje månad. Vad blir Nettolönen på 8000kr efter sociala, skatter osv.
Om jag istället väljer leasing via företag så har jag fått en offert på 3900kr exkl moms/mån. Är det bättre ?

Tacksam för svar.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2014-04-09, kl 00:03

Entreprenören

Entreprenören

Inlägg: 45

Hej
när man pratar b2b, pratar man alltid ex moms. Moms är en skatt du hanterar åt staten, och tas inte upp i några kalkyler, dvs om båda parter är momsregistrade. Så om du fakturerar honom 250 kr ex moms är det 375 kr ink moms. Men om du jobbar inom byggbranschen med arbete och din kund är ett momsregistrerat företag inom byggbranschen gäller omvänd momsskyldighet. Då skall du inte lägga på moms på din faktura, men skall nämna på fakturan att omvänd momsskyldighet gäller. Då skall din kund deklarera momsen.

Entreprenören

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2014-04-09, kl 00:06

Entreprenören

Entreprenören

Inlägg: 45

Hej igen
om du kommer att använda bilen 100% i ditt företag, och skriver korrekt körjournal är det bättre att ha den i företaget, annars är det förmodligen bättre att ha den privat

Entreprenören

Inläggets betyg
Svara Svara med citat