Inlägg 1 av 2
2014-01-09, kl 10:31
Bokföra köp från utlandet (EU & utanför)
Hej!
Jag har några olika verifikat i min bokföring där jag gör köp från utlandet. Både från innanför och utanför EU. Såhär har jag bokfört det. Är det någon som kan hjälpa mig att titta om det verkar vettigt? :)
Utanför EU
En faktura på ett webhotell från USA som min firma använder för marknadsföring / försäljning.
1930 Företagskonto kredit
6230 Datakommunikation debet
2614 Beräknad utg. moms på tjänsteförvärv från utlandet kredit
2645 Beräknad ing. moms på förvärv från utlandet debet
Inom EU
Fakturor på trådar och tyg jag köpt främst för att själv sy prototyper. Det är köpt från Tyskland.
4011 Inköp av varor debet
2615 Beräknad utg. moms varuförvärv annat EU-land 25% kredit
2645 Beräknad ing. moms på förvärv från utlandet debet debet
Jag har några funderingar och frågor. Någon som har möjlighet att hjälpa mig?
Jag är lite lost men väldigt tacksam för all hjälp :) Tack på förhand!
Jag har några olika verifikat i min bokföring där jag gör köp från utlandet. Både från innanför och utanför EU. Såhär har jag bokfört det. Är det någon som kan hjälpa mig att titta om det verkar vettigt? :)
Utanför EU
En faktura på ett webhotell från USA som min firma använder för marknadsföring / försäljning.
6230 Datakommunikation debet
2614 Beräknad utg. moms på tjänsteförvärv från utlandet kredit
2645 Beräknad ing. moms på förvärv från utlandet debet
Inom EU
Fakturor på trådar och tyg jag köpt främst för att själv sy prototyper. Det är köpt från Tyskland.
4011 Inköp av varor debet
2615 Beräknad utg. moms varuförvärv annat EU-land 25% kredit
2645 Beräknad ing. moms på förvärv från utlandet debet debet
Jag har några funderingar och frågor. Någon som har möjlighet att hjälpa mig?
- Beräknad utgående moms har jag 1 konto för inom EU och ett för utanför EU. På beräknad ing. moms har jag ett gemensamt. Är det rätt?
- Behöver jag dela upp utlands-momskontona på tjänster och varor?
- 6230 använder jag till andra verifikat som jag köpt inom Sverige också. Behöver jag bokföra webhotellet på något speciellt konto som visar att det är inköp från utanför EU?
- 4011 bokförde jag tyget på. Borde jag göra olika konto för inköp inom EU / utanför EU här också? Har ni några förslag på hur det kan se ut isåfall?
Jag är lite lost men väldigt tacksam för all hjälp :) Tack på förhand!
Svara Svara med citat