Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Affärsidéer

Fotograf?

Inlägg 1 av 5

2005-01-07, kl 03:19

username

Peter
Franzén

Inlägg: 1

Fotograf?

Hejsan!
Jag är en kille på 21 år och är mycket intresserad av fotografering.
Jag har tagit en hel del bilder och fått mycket bra positivkretik för mina bilder.
Det jag funderar på är att kanske försöka söka till några bildbyråer och se om man kanske kan få sålt lite bilder där, men jag är osäker på hur jag ska gå tillväga.

Enligt en bilbyrå jag varit i kontakt med så verkar dom ialla fall lite intresserade men vill att jag ska ha organisations nummer. Och om jag fattat det rätt så får man detta via "F-Skattsedeln" ? eller?
Men det jag är orolig för är om nu jag fixa f-skattsedel och allt men att ingen byrå är intresserad och man inte gör nånting finns det risk för jag kommer åka på massa kostnader då? Jag är CSN studerande och har ju inte jätte gott ställt som många andra så vill inte åka på några "oanade" utgifter.

En mycket god vänn till mig sa att det störta faran är om man inte betalar in momsen månadsvis för då kan man åka på en rejäl betalning sen..

Snälla tipsa mig behöver massa hjälp!

//Mvh Peter Franzén
http://peter.koppling.com

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2005-01-07, kl 20:35

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Din gode van har helt ratt Du kan fa en hel del tips av mig om du kontaktar mig efter den 15 jan pa [email protected]
Lars
Abi Design
Start av foretag och ekonomistyrning

PS skriver pa ett gammalt Lettiskt tangentbord

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2005-01-09, kl 21:58

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Inga inkomster = ingen moms, det behöver du alltså inte vara orolig för. När du söker om F-skatt ska du ange vilken inkomst du tror att du kommer att få under året och på den summan baserar sedan skatteverket din prelimiära skatt. Skillnaden mellan att vara anställd och att ha eget företag (F-skattsedel) är bla det att du själv ska betala in dina skatter istället för att din arbetsgivare gör det när du är anställd. Om du nu tex anger en summa so du tror att du kommer att tjäna och SKM säger at du ska betala 500 kronor i månaden i preiminär skatt så är det den summan du riskerar att få betala även om du inte får några inkomster. Visserigen får du pengarna tillbaka i skatteåterbäring när du väl deklarerat men likviditetsmässigt måste du ligga ute med dem. Vad du då kan göra är att ändra din preliminära skatt till ett lägre belopp att betala genom att skicka in en ny prelminär deklaration. Risken med stora momsskulder elimierar man genom att önska redovisning varje månad istället för en gång om året.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 5

2005-02-04, kl 00:14

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Självklart gäller att du skulle ha någon moms att betala in men ej gjort. men sköter du moms transaktionerna varje månad är det inte för den delen säkert att du ska betal in några skatter och sociala kostnader och detta gäller då i första hand vid start av företag men kan även senare perioder vara likadant.
Lars
[email protected]
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2005-05-05, kl 17:37

username

Carl
Stridsberg

Inlägg: 17

www.sverigesurfen.com syns du helt kostnadsfritt.

Vi förmedlar upplevelser som ger minnen för livet!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat