Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Moms vid import från 3:e land, lurad?

Inlägg 1 av 2

2013-12-12, kl 15:18

Impen

Impen

Inlägg: 1

Moms vid import från 3:e land, lurad?

Jag brukar alltid vilja göra allt rätt när det gäller skatter och moms, men har efter att jag började importera varor från Kina noterat att de ofta erbjuder sig att skriva ned värdet på varorna som de skickar.
Jag har väl inte direkt regerat så mycket på det, men aldrig bett dem göra det, bara för att slippa krångel med bokföringen.
Nu fick jag mins senaste leverans för någon dag sedan och noterar att de skrivit ned värdet ordentligt, detta utan att jag bett dem göra det.

Jag undrar om någon vet hur det blir med momsen...

Jag gissar att jag tjänar en slant på ett lägre belopp för tullen, men det blir ju bara småpotatis.
Låt oss räkna med att jag köpt varor för 100 000 kr, och har fått kvitto på det.
Med leveransen skickas ett annat kvitto med värde 25 000 kr.
Om tullen är 3% så sparar jag alltså 3% av 75 000 kr = 2250 kr.

Men hur blir det med momsen, momsen blir ju bara 6250 kr istället för 25 000 kr som det borde ha blivit, och jag frågar mig om jag slipper betala en del av momsen, om jag betalar 2 gånger, eller om jag bara betalar "rätt moms" trots allt när alla varor är sålda.

För att verkligen förenkla diskussionen så tänker vi oss att jag inte gör några andra affärer på hela året förutom att jag köper in detta för 100 000 och säljer det för 200 000 (+ moms)

Jag tänker så här:

Vid importen i november så betalar jag 6250 kr till tullverket för moms.
Jag har ingen försäljning i november, och får alltså tillbaka hela beloppet från staten.
När jag i december säljer varorna gör jag en vinst på 100 000 kr och såljer dem alltså för totalt 250 000 kr inkl moms.

Jag betalar in 50 000 kr i moms till staten.

Om detta stämmer så har jag så att säga gjort rätt för mig när det gäller momsen.

Stämmer mitt resonemang?

/Impen

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2013-12-23, kl 00:28

Balansekonomi

Balansekonomi

Inlägg: 200

Hej!

Du tänker helt rätt, din försäljningssumma är det du betalar moms på.

Precis som du säger så gör tullverket en deklaration där de lägger moms på importvärdet.

Thomas.B.
redovisningskonsult-balans.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat